Vem äger hammaren? En undersökning om genus och jämställdhet i läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 2003.
Abstract
Syftet med vår studie var att i läroböcker i svenska för skolår 1 studera framställningen av genus och hur det har
förändrats över tid, samt att se denna framställning ur ett jämställdhetsperspektiv. De frågor vi utgick ifrån var:
Hur framställs manligt respektive kvinnligt i läroböcker över tid? Har läroböcker utvecklats över tid till att bli
mer jämställda? Samt hur förhåller sig läroböcker till samtida styrdokuments eventuella riktlinjer för
jämställdhetsarbete i skolan?
Vi har analyserat sex läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 003 och jämfört dessa, både med
varandra och med de för tiden rådande styrdokumenten. Vi har analyserat hur manligt respektive kvinnligt
framställs i respektive lärobok både ur ett kvantitativt- och ett kvalitativt perspektiv. Både text och bild
granskades med fokus på framställningen av manligt respektive kvinnligt.
Vårt resultat visade att det sätt på vilket manligt respektive kvinnligt framställs i läroböckerna över tid har
förändrats till att bli mer könsneutralt. I takt med att styrdokumenten revideras vad gäller direktiv för
jämställdhetsarbete i skolan har också läroböckerna blivit mer jämställda. Vår slutsats blev dock att man inte helt
kan tala om jämställda läroböcker då framställningen av manligt respektive kvinnligt i första hand har
neutraliseras och därmed inte i någon större utsträckning utmanar traditionella könsmönster. Vi menar att för att
skapa jämställdhet behövs förändringar, och inte enbart neutralisering.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Nilsson, Carolin
Nilsson, Kajsa
Keywords
Genus
jämställdhet
läroböcker
styrdokument
Language
sv