Show simple item record

dc.contributor.authorSkantze, Fridaswe
dc.contributor.authorEnqvist, Åsaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:06Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:06Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7230
dc.description.abstractSyfte: Detta arbete syftar till att ta reda på hur två pedagoger i år 1 beskriver sin läs- och skrivundervisning. Arbetet syftar inte till att se vilket som är bäst utan enbart att beskriva två väldigt skilda arbetssätt som strävar mot samma mål. Huvudfrågor: Är pedagogerna konsekventa i sina val av läs- och skrivinlärningsmetoder, eller kombinerar de olika metoder? Vilka teorier grundar pedagogerna sin undervisning på och är de medvetna om dessa? Hur ser individualiseringen i undervisningen ut och gör pedagogerna medvetna val? Hur bemöter pedagogerna elever med läs- och skrivsvårigheter och vilka resurser finns att tillgå? Metod och material: Vi har i vår fördjupning använt oss av kvalitativa intervjuer med två pedagoger som arbetar med elever i år 1. Vi har mött pedagogerna under vår utbildning och visste att det var stor skillnad i deras arbetssätt. Svaren från informanterna spelade vi in på bandspelare. Dessa transkriberades och analyserades sedan. Avslutningsvis diskuterade vi intervjuerna utifrån relevant litteratur. Resultat: Vi har sett att även om pedagogerna arbetar väldigt olika ligger fokus ändå på att undervisningen ska vara inspirerande och meningsfull. Pedagogerna påpekar att under- visningen även ska utgå från elevernas intressen och förmågor. Betydelse för läraryrket: Oavsett vilken metod man som pedagog använder så tycker vi att det är viktigt att man vet varför man arbetar på ett visst sätt och vilka mål man strävar mot. Pedagogens roll i undervisningen är viktigare än valet av metod. Vi har lärt oss att erfarenhet- er spelar stor roll för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos elever. Det är därför viktigt att ha ett gott samarbete kolleger emellan.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLärandeteorierswe
dc.subjectläs- och skrivinlärningsmetoderswe
dc.subjectlswe
dc.titlePå olika sätt men mot samma mål. Två pedagogers sätt att arbeta med den tidiga läs- och skrivinlärningenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record