På olika sätt men mot samma mål. Två pedagogers sätt att arbeta med den tidiga läs- och skrivinlärningen
Sammanfattning
Syfte: Detta arbete syftar till att ta reda på hur två pedagoger i år 1 beskriver sin läs- och
skrivundervisning. Arbetet syftar inte till att se vilket som är bäst utan enbart att beskriva två
väldigt skilda arbetssätt som strävar mot samma mål.
Huvudfrågor: Är pedagogerna konsekventa i sina val av läs- och skrivinlärningsmetoder,
eller kombinerar de olika metoder? Vilka teorier grundar pedagogerna sin undervisning på
och är de medvetna om dessa? Hur ser individualiseringen i undervisningen ut och gör
pedagogerna medvetna val? Hur bemöter pedagogerna elever med läs- och skrivsvårigheter
och vilka resurser finns att tillgå?
Metod och material: Vi har i vår fördjupning använt oss av kvalitativa intervjuer med två
pedagoger som arbetar med elever i år 1. Vi har mött pedagogerna under vår utbildning och
visste att det var stor skillnad i deras arbetssätt. Svaren från informanterna spelade vi in på
bandspelare. Dessa transkriberades och analyserades sedan. Avslutningsvis diskuterade vi
intervjuerna utifrån relevant litteratur.
Resultat: Vi har sett att även om pedagogerna arbetar väldigt olika ligger fokus ändå på att
undervisningen ska vara inspirerande och meningsfull. Pedagogerna påpekar att under-
visningen även ska utgå från elevernas intressen och förmågor.
Betydelse för läraryrket: Oavsett vilken metod man som pedagog använder så tycker vi att
det är viktigt att man vet varför man arbetar på ett visst sätt och vilka mål man strävar mot.
Pedagogens roll i undervisningen är viktigare än valet av metod. Vi har lärt oss att erfarenhet-
er spelar stor roll för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos elever. Det är därför viktigt att
ha ett gott samarbete kolleger emellan.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Skantze, Frida
Enqvist, Åsa
Nyckelord
Lärandeteorier
läs- och skrivinlärningsmetoder
l
Språk
sv