• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

På olika sätt men mot samma mål. Två pedagogers sätt att arbeta med den tidiga läs- och skrivinlärningen

Sammanfattning
Syfte: Detta arbete syftar till att ta reda på hur två pedagoger i år 1 beskriver sin läs- och skrivundervisning. Arbetet syftar inte till att se vilket som är bäst utan enbart att beskriva två väldigt skilda arbetssätt som strävar mot samma mål. Huvudfrågor: Är pedagogerna konsekventa i sina val av läs- och skrivinlärningsmetoder, eller kombinerar de olika metoder? Vilka teorier grundar pedagogerna sin undervisning på och är de medvetna om dessa? Hur ser individualiseringen i undervisningen ut och gör pedagogerna medvetna val? Hur bemöter pedagogerna elever med läs- och skrivsvårigheter och vilka resurser finns att tillgå? Metod och material: Vi har i vår fördjupning använt oss av kvalitativa intervjuer med två pedagoger som arbetar med elever i år 1. Vi har mött pedagogerna under vår utbildning och visste att det var stor skillnad i deras arbetssätt. Svaren från informanterna spelade vi in på bandspelare. Dessa transkriberades och analyserades sedan. Avslutningsvis diskuterade vi intervjuerna utifrån relevant litteratur. Resultat: Vi har sett att även om pedagogerna arbetar väldigt olika ligger fokus ändå på att undervisningen ska vara inspirerande och meningsfull. Pedagogerna påpekar att under- visningen även ska utgå från elevernas intressen och förmågor. Betydelse för läraryrket: Oavsett vilken metod man som pedagog använder så tycker vi att det är viktigt att man vet varför man arbetar på ett visst sätt och vilka mål man strävar mot. Pedagogens roll i undervisningen är viktigare än valet av metod. Vi har lärt oss att erfarenhet- er spelar stor roll för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos elever. Det är därför viktigt att ha ett gott samarbete kolleger emellan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7230
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-1350-06.pdf (149.5Kb)
Datum
2007
Författare
Skantze, Frida
Enqvist, Åsa
Nyckelord
Lärandeteorier
läs- och skrivinlärningsmetoder
l
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV