• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Lev många liv ­ läs många böcker" En litteraturstudie om att använda skönlitteratur i den tidiga läsinlärningen

Abstract
Sammanfattning BakgrundVi har under vår utbildning förstått hur viktigt det är att barn lär sig läsa och har lust till det. Vi vill med detta examensarbete se på hur man ska bedriva den tidiga läsundervisningen för att eleverna ska bli motiverade och tycka att läsning är roligt. Syfte Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka argument som finns för och emot läsinlärning med läsebok, respektive läsinlärning med skönlitteratur. Vi vill se på vilka teorier som ligger bakom dessa läsinlärningsmetoder. Vi vill även undersöka hur de här metoderna har vuxit fram och hur de fungerar i praktiken. För att undersöka hur man kan arbeta med skönlitteratur kommer vi att titta på olika metoder som används idag. Metod Vi har valt att göra en litteraturstudie. Genom litteraturen kommer vi att kunna ta reda på vad forskningen säger om hur effektiva de olika metoderna är. Den litteratur vi har använt är styrdokument, litteratur som bygger på forskning, forskningsrapporter och projektbeskrivningar. ResultatVi har kortfattat kommit fram till följande resultat. Syntetiskt och analytiskt synsätt har sitt ursprung i olika vetenskapliga traditioner som medför olika sätt att undervisa. I undervisningen med syntetisk utgångspunkt använde man ofta läsebok medan man använder skönlitterära böcker om man har en analytisk utgångspunkt. Syntetiska metoder betonar lästekniskt enkla texter. De analytiska metoderna betonar innehållet i texterna och att eleverna är motiverade till att läsa. Forskningen pekar mot att varken syntetisk eller analytisk metod är komplett; läsundervisningen bör grundas på en kombination av de två. En kombination av analytisk och syntetisk undervisning skulle innehålla funktion, alltså syftet med läsning och skrivning, och form, inte antingen eller.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7231
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-1420-01.pdf (147.5Kb)
Date
2007
Author
Malmborg, Anne
Ljungberg, Cecilia
Keywords
Läsinlärning
skönlitteratur
läsinlärningsmetoder
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV