dc.contributor.author | Malmborg, Anne | swe |
dc.contributor.author | Ljungberg, Cecilia | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T13:00:06Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T13:00:06Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7231 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
BakgrundVi har under vår utbildning förstått hur viktigt det är att barn lär sig läsa och har lust till det. Vi
vill med detta examensarbete se på hur man ska bedriva den tidiga läsundervisningen för att
eleverna ska bli motiverade och tycka att läsning är roligt.
Syfte Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka argument som finns för och emot
läsinlärning med läsebok, respektive läsinlärning med skönlitteratur. Vi vill se på vilka teorier
som ligger bakom dessa läsinlärningsmetoder. Vi vill även undersöka hur de här metoderna har
vuxit fram och hur de fungerar i praktiken. För att undersöka hur man kan arbeta med
skönlitteratur kommer vi att titta på olika metoder som används idag.
Metod Vi har valt att göra en litteraturstudie. Genom litteraturen kommer vi att kunna ta reda på vad
forskningen säger om hur effektiva de olika metoderna är. Den litteratur vi har använt är
styrdokument, litteratur som bygger på forskning, forskningsrapporter och
projektbeskrivningar.
ResultatVi har kortfattat kommit fram till följande resultat. Syntetiskt och analytiskt synsätt har sitt
ursprung i olika vetenskapliga traditioner som medför olika sätt att undervisa. I undervisningen
med syntetisk utgångspunkt använde man ofta läsebok medan man använder skönlitterära
böcker om man har en analytisk utgångspunkt. Syntetiska metoder betonar lästekniskt enkla
texter. De analytiska metoderna betonar innehållet i texterna och att eleverna är motiverade till
att läsa. Forskningen pekar mot att varken syntetisk eller analytisk metod är komplett;
läsundervisningen bör grundas på en kombination av de två. En kombination av analytisk och
syntetisk undervisning skulle innehålla funktion, alltså syftet med läsning och skrivning, och
form, inte antingen eller. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Läsinlärning | swe |
dc.subject | skönlitteratur | swe |
dc.subject | läsinlärningsmetoder | swe |
dc.title | "Lev många liv läs många böcker" En litteraturstudie om att använda skönlitteratur i den tidiga läsinlärningen | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |