Starkare tillsammans!? En studie av kollaborativt lärande för SvA-elever i gymnasieskolan.
Sammanfattning
Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskaper om hur kollaborativ interaktion kan användas för språk- och kunskapsutveckling hos elever med svenska som andraspråk på gymnasieskolans nationella program. Studien är utformad som en observations- och interventionsstudie med både kvalitativa och kvantitativa ansatser. En språkutvecklande arbetsmetod kallad dictogloss prövas på en elevgrupp som observeras vid tre tillfällen. Språkliga och innehållsrelaterade episoder räknas och analyseras därefter i detalj. Studiens deltagare bidrar genom intervjuer med sin syn på arbetsmetoden, vilken utöver att utveckla språket även har för avsikt att skapa mening genom ämnesintegration. Studiens resultat jämförs avslutningsvis med en liknande studie som gjorts på målgruppen vuxenstuderande SFI-elever.
Resultatet visar att en välstrukturerad kollaborativ språkutvecklande arbetsmetod som dictogloss fungerar väl även för andraspråkstalare som inte längre räknas som nyanlända. Även elever som redan har ett fungerande vardagsspråk kan i smågrupper interagera och hjälpas åt mot nästa utvecklingssteg.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2022-06-23Författare
Gredåker, Linda
Nyckelord
andraspråksundervisning
kollaboration
interaktion
smågruppssamtal
dictogloss
gymnasieelever
språkutveckling
ämnesintegration
Språk
swe