Konflikter i skolan en studie av två skolor i Göteborg
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet med vårt arbete var att undersöka hur lärare kan arbeta med att hantera och lösa konflikter på olika skolor,
hur lärare kan arbeta med att förebygga konflikter, hur pass säkra lärare känner sig när det gäller
konflikthantering samt vilka typer av konflikter som är karakteristiska för två olika skolor.
För att få svar på dessa frågor, genomförde vi kvalitativa intervjuer med fem lärare på två olika skolor i två olika
stadsdelar i Göteborgs kommun. Resultaten från dessa intervjuer visar på varierande svar. Lärarna som arbetar
på samma skola har oftast samma uppfattning kring hur det ser ut i just deras skola. Dock skiljer sig resultaten
skolorna emellan. Exempelvis säger en av lärarna på den ena skolan att han upplever att den vanligaste
konflikten ofta handlar om föräldrar som har problem med att deras barn går i samma klass som barn med
diagnoser, eller barn från andra mindre välbärgade områden.
På den andra skolan säger samtliga intervjuade lärare att de upplever elevers etnicitet som en stor bakomliggande
orsak vid konflikter.
Som blivande lärare är det viktigt att ha kunskap om ämnet konflikter, då konflikter tar en stor del av lärarens
vardag. Genom detta arbete vill vi få svar på våra frågor kring hur man kan arbeta förebyggande mot konflikter,
hur man kan hantera och lösa konflikter i skolans värld, samt hur pass säkra lärare idag känner sig kring ämnet
konflikter. En annan sak vi också vill ta reda på är vilken/vilka typer av konflikter som finns i skolan idag.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Tomic, Violeta
Pettersson, Helena
Nyckelord
konflikter
konflikthantering
konfliktlösning.
Språk
sv