Värdegrunden - vad, hur och varför?
Abstract
PROBLEMBAKGRUND
1999 startades ett värdegrundsår av den dåvarande skolministern Ingegerd Wärnersson. Med
insatser av Utbildningsdepartement med flera har arbetet med värdegrundsfrågor
effektiviserats. Dagens lärare uppfattar i många fall värdegrunden som något abstrakt
beskrivet i läroplanen, vilket leder till att det i praktiken ofta blir svårt att förmedla.
SYFTE
Vårt syfte är att undersöka hur Värdegrunden uppfattas och tillämpas i forskning,
styrdokument och samt bland verksamma lärare i den praktiska verksamheten.
AVGRÄNSNINGAR
När det gäller undersökningens avgränsning har vi en relativt liten urvalsgrupp om man ser på
antalet verksamma pedagoger i vårt land. Samma sak gäller våra studier av litteratur och
dokument där vi endast studerat en bråkdel av all forskning som finns på området. I detta
ligger vår studies begränsning.
METOD
Vi har använt oss av en kvalitativ metod i vår undersökning, empirin kommer från
intervjufrågor och litteratur/dokument.
ANALYS OCH SLUTSATS
I vår studie har vi kommit fram till att Värdegrunden som begrepp kan tolkas på flera sätt,
detta leder till att det skapas olika förhållningssätt bland lärare i arbete med värdegrunden.
Degree
Student essay