Show simple item record

dc.contributor.authorFröberg, Peterswe
dc.contributor.authorLönn, Carolinswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:09Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:09Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7235
dc.description.abstractPROBLEMBAKGRUND 1999 startades ett värdegrundsår av den dåvarande skolministern Ingegerd Wärnersson. Med insatser av Utbildningsdepartement med flera har arbetet med värdegrundsfrågor effektiviserats. Dagens lärare uppfattar i många fall värdegrunden som något abstrakt beskrivet i läroplanen, vilket leder till att det i praktiken ofta blir svårt att förmedla. SYFTE Vårt syfte är att undersöka hur Värdegrunden uppfattas och tillämpas i forskning, styrdokument och samt bland verksamma lärare i den praktiska verksamheten. AVGRÄNSNINGAR När det gäller undersökningens avgränsning har vi en relativt liten urvalsgrupp om man ser på antalet verksamma pedagoger i vårt land. Samma sak gäller våra studier av litteratur och dokument där vi endast studerat en bråkdel av all forskning som finns på området. I detta ligger vår studies begränsning. METOD Vi har använt oss av en kvalitativ metod i vår undersökning, empirin kommer från intervjufrågor och litteratur/dokument. ANALYS OCH SLUTSATS I vår studie har vi kommit fram till att Värdegrunden som begrepp kan tolkas på flera sätt, detta leder till att det skapas olika förhållningssätt bland lärare i arbete med värdegrunden.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleVärdegrunden - vad, hur och varför?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record