dc.contributor.author | Fröberg, Peter | swe |
dc.contributor.author | Lönn, Carolin | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T13:00:09Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T13:00:09Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7235 | |
dc.description.abstract | PROBLEMBAKGRUND
1999 startades ett värdegrundsår av den dåvarande skolministern Ingegerd Wärnersson. Med
insatser av Utbildningsdepartement med flera har arbetet med värdegrundsfrågor
effektiviserats. Dagens lärare uppfattar i många fall värdegrunden som något abstrakt
beskrivet i läroplanen, vilket leder till att det i praktiken ofta blir svårt att förmedla.
SYFTE
Vårt syfte är att undersöka hur Värdegrunden uppfattas och tillämpas i forskning,
styrdokument och samt bland verksamma lärare i den praktiska verksamheten.
AVGRÄNSNINGAR
När det gäller undersökningens avgränsning har vi en relativt liten urvalsgrupp om man ser på
antalet verksamma pedagoger i vårt land. Samma sak gäller våra studier av litteratur och
dokument där vi endast studerat en bråkdel av all forskning som finns på området. I detta
ligger vår studies begränsning.
METOD
Vi har använt oss av en kvalitativ metod i vår undersökning, empirin kommer från
intervjufrågor och litteratur/dokument.
ANALYS OCH SLUTSATS
I vår studie har vi kommit fram till att Värdegrunden som begrepp kan tolkas på flera sätt,
detta leder till att det skapas olika förhållningssätt bland lärare i arbete med värdegrunden. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Värdegrunden - vad, hur och varför? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |