Framtidsskolan X. En studie om att arbeta utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt
Abstract
Sammanfattning
Syftet:
Syftet med denna examensuppsats var att utvärdera hur lärare arbetar i att förebygga kränkande behandling
utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt som skolans psykosociala handlingsplan genomsyras av.
Genom studien söker vi svar på dessa tre frågor:
· På vilket sätt tycker lärarna att ett systemteoretiskt förhållningssätt stöttar dem i sitt dagliga arbete att
förhindra kränkningar och mobbning?
· Hur arbetar lärarna i praktiken för att förebygga kränkande behandling?
· Vad kan skolan/handlingsplanen bidra med för att lärarna skall känna sig ännu mer professionella i sitt
arbete mot kränkande behandling?
Metod:
Undersökningen gjordes genom på en skola söder om Göteborg där sex lärare från hela skolan intervjuades.
Undersökningen är kvalitativ med utgångspunkt i vad lärarna har för uppfattningar och tolkningar utifrån sitt
arbete mot kränkande behandling. För att analysera det material vi samlat genom intervjuerna, sammanställde vi
dessa under sex rubriker. Utifrån dessa analyserade vi likheter och skillnader i lärarnas yttranden.
Resultat:
Det som vi fått fram genom vår studie är olika delar om hur lärarna arbetar mot kränkande behandling utifrån ett
systemteoretiskt förhållningssätt. Dessa delar kan redovisas som hur lärarna arbetar, vad de saknar, vad som
hindrar dem och hur skolledningen stöttar dem. Lärarna agerar direkt mot kränkande behandling och använder
kommunikation som medel där alla får komma tilltals, har rätt till sin egen upplevelse, där man inte utser några
syndabockar eller offer och att det är beteendet och inte personen i sig man angriper. Ett systemteoretiskt medel
för att lösa och förebygga konflikter är ringsamtal som används flitigt i kontaktskolan. De hinder som studien
visar för att lärarna skall kunna utföra sitt arbete på ett fullgott sätt, är tid-, personal- och lokalbrist, även yttre
påverkan som föräldrar som inte samarbetar och svårigheter när djupare konflikter uppstår. Vidare visar studien
faktorer som de saknar vilka är, regelbundna diskussioner mellan kollegor, befogenheter och utbildning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Forsberg, Camilla
Aminoff, Sunniva
Keywords
- systemteori
Language
sv