Show simple item record

dc.contributor.authorForsberg, Camillaswe
dc.contributor.authorAminoff, Sunnivaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:10Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:10Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7236
dc.description.abstractSammanfattning Syftet: Syftet med denna examensuppsats var att utvärdera hur lärare arbetar i att förebygga kränkande behandling utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt som skolans psykosociala handlingsplan genomsyras av. Genom studien söker vi svar på dessa tre frågor: · På vilket sätt tycker lärarna att ett systemteoretiskt förhållningssätt stöttar dem i sitt dagliga arbete att förhindra kränkningar och mobbning? · Hur arbetar lärarna i praktiken för att förebygga kränkande behandling? · Vad kan skolan/handlingsplanen bidra med för att lärarna skall känna sig ännu mer professionella i sitt arbete mot kränkande behandling? Metod: Undersökningen gjordes genom på en skola söder om Göteborg där sex lärare från hela skolan intervjuades. Undersökningen är kvalitativ med utgångspunkt i vad lärarna har för uppfattningar och tolkningar utifrån sitt arbete mot kränkande behandling. För att analysera det material vi samlat genom intervjuerna, sammanställde vi dessa under sex rubriker. Utifrån dessa analyserade vi likheter och skillnader i lärarnas yttranden. Resultat: Det som vi fått fram genom vår studie är olika delar om hur lärarna arbetar mot kränkande behandling utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt. Dessa delar kan redovisas som hur lärarna arbetar, vad de saknar, vad som hindrar dem och hur skolledningen stöttar dem. Lärarna agerar direkt mot kränkande behandling och använder kommunikation som medel där alla får komma tilltals, har rätt till sin egen upplevelse, där man inte utser några syndabockar eller offer och att det är beteendet och inte personen i sig man angriper. Ett systemteoretiskt medel för att lösa och förebygga konflikter är ringsamtal som används flitigt i kontaktskolan. De hinder som studien visar för att lärarna skall kunna utföra sitt arbete på ett fullgott sätt, är tid-, personal- och lokalbrist, även yttre påverkan som föräldrar som inte samarbetar och svårigheter när djupare konflikter uppstår. Vidare visar studien faktorer som de saknar vilka är, regelbundna diskussioner mellan kollegor, befogenheter och utbildning.swe
dc.language.isosvswe
dc.subject- systemteoriswe
dc.titleFramtidsskolan X. En studie om att arbeta utifrån ett systemteoretiskt förhållningssättswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record