Vem ges plats i geografins namn? En analys av representationbias i kurslitteraturen för kandidatprogrammet i geografi på Göteborgs universitet
Abstract
Geografidisciplinen har historiskt sett präglats av en representationsbias. Disciplinen har
dominerats av män, som utifrån sina intressen påverkat vad som klassas som legitim
geografisk kunskap och vem som får producera sådan kunskap. Som konsekvens av den
manliga överrepresentationen så har kvinnor underrepresenterats, både som skapare av och
forskningsobjekt i geografiämnet. När kvinnor presenteras som producenter av geografisk
kunskap tenderar de dessutom att tillskrivas mindre värdeladdade ord än deras manliga
ekvivalenter.
Syftet med följande kandidatuppsats är att genom två innehållsanalyser undersöka om, och i
så fall hur, en representationsbias kan urskiljas i kurslitteraturen för Göteborgs universitets
kandidatprogram i geografi. Dels genomförs en översiktlig analys av kandidatprogrammets
litteraturlistor och dels en fördjupad analys av en idéhistorisk kursbok. Analyserna behandlar
andelen kvinnor respektive män som kurslitteraturförfattare, andel kvinnor respektive män i
löpande text, kvinnors respektive mäns forskning i övningsavsnitt, samt hur kvinnor och män
presenteras utifrån en Same/Other-binär.
Resultatet visar att kvinnor kraftigt underrepresenteras inom de undersökta områdena, samt
att kvinnor och män presenteras på tydligt olika vis. Anledningen till representationsbiasen
utforskas inte närmare, eftersom studien behöver kompletteras med kvalitativa och
komparativa analyser för att kunna besvara en sådan fråga. Däremot görs slutsatserna att
underrepresentationen av kvinnor är ett hinder för jämställdhet inom akademin och att
representationsbiasen i allra högsta grad är aktuell än idag.
Collections
View/ Open
Date
2022-06-28Author
Arnoldsson, Linnéa
Keywords
feminism
representation
geografiutbilding
läroböcker
genus
Series/Report no.
B1180
Language
swe