• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Earth Sciences / Institutionen för geovetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Earth Sciences / Institutionen för geovetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vem ges plats i geografins namn? En analys av representationbias i kurslitteraturen för kandidatprogrammet i geografi på Göteborgs universitet

Abstract
Geografidisciplinen har historiskt sett präglats av en representationsbias. Disciplinen har dominerats av män, som utifrån sina intressen påverkat vad som klassas som legitim geografisk kunskap och vem som får producera sådan kunskap. Som konsekvens av den manliga överrepresentationen så har kvinnor underrepresenterats, både som skapare av och forskningsobjekt i geografiämnet. När kvinnor presenteras som producenter av geografisk kunskap tenderar de dessutom att tillskrivas mindre värdeladdade ord än deras manliga ekvivalenter. Syftet med följande kandidatuppsats är att genom två innehållsanalyser undersöka om, och i så fall hur, en representationsbias kan urskiljas i kurslitteraturen för Göteborgs universitets kandidatprogram i geografi. Dels genomförs en översiktlig analys av kandidatprogrammets litteraturlistor och dels en fördjupad analys av en idéhistorisk kursbok. Analyserna behandlar andelen kvinnor respektive män som kurslitteraturförfattare, andel kvinnor respektive män i löpande text, kvinnors respektive mäns forskning i övningsavsnitt, samt hur kvinnor och män presenteras utifrån en Same/Other-binär. Resultatet visar att kvinnor kraftigt underrepresenteras inom de undersökta områdena, samt att kvinnor och män presenteras på tydligt olika vis. Anledningen till representationsbiasen utforskas inte närmare, eftersom studien behöver kompletteras med kvalitativa och komparativa analyser för att kunna besvara en sådan fråga. Däremot görs slutsatserna att underrepresentationen av kvinnor är ett hinder för jämställdhet inom akademin och att representationsbiasen i allra högsta grad är aktuell än idag.
URI
https://hdl.handle.net/2077/72371
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
B1180.pdf (2.289Mb)
Date
2022-06-28
Author
Arnoldsson, Linnéa
Keywords
feminism
representation
geografiutbilding
läroböcker
genus
Series/Report no.
B1180
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV