Motivation till fysisk aktivitet. En studie om vad som uppfattas främja motivation till fysisk aktivitet hos mellanstadieelever i ett folkhälsoprojekt med tolkning av elever och ledares perspektiv
Abstract
I dagens samhälle finns det indikationer som tyder på att fysisk inaktivitet bland barn och unga är
ett stort problem. Med en inaktiv livsstil medföljer en större risk att drabbas av sjukdomar såsom
fetma, typ 2-diabetes, högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Därmed är det viktigt
att den fysiska aktivitetens betydelse implementeras redan i tidig ålder, något som gör skolan till
en väsentlig arena att ta i beaktning. Forskning visar dessutom att motivation utgör en betydande
roll för utövandet av fysisk aktivitet. Syftet med denna studie är således att öka förståelsen för
hur man kan arbeta med motivation för att öka mellanstadieelevers deltagande i fysisk aktivitet.
Detta genom att ta utgångspunkt i Self-determination theory (SDT), och undersöka vad som
främjar, respektive hämmar motivation till fysisk aktivitet bland elever i årskurs 4-6 i tre skolor i
Angered, som omfattas av ett folkhälsoprojekt. Studiens empiriska material bygger på tre
intervjuer med projektledare och projektassistenter, samt en enkät som besvarats av elever.
Resultatet från intervjuerna ger en inblick i folkhälsoprojektets arbetssätt och enkäterna
reflekterar elevernas orsaker till deltagande i folkhälsoprojektet. Studiens resultat indikerar att
genom att arbeta för att tillgodose de tre psykologiska behoven inom SDT, kan detta eventuellt
öka mellanstadieelevers motivation att delta i fysisk aktivitet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-06-28Author
Cronhamn, Julia
Krecs, Jacqueline
Keywords
Elever, fysisk aktivitet, mellanstadieelever, motivation, Self- determination theory, skolan
Language
swe