• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivation till fysisk aktivitet. En studie om vad som uppfattas främja motivation till fysisk aktivitet hos mellanstadieelever i ett folkhälsoprojekt med tolkning av elever och ledares perspektiv

Sammanfattning
I dagens samhälle finns det indikationer som tyder på att fysisk inaktivitet bland barn och unga är ett stort problem. Med en inaktiv livsstil medföljer en större risk att drabbas av sjukdomar såsom fetma, typ 2-diabetes, högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Därmed är det viktigt att den fysiska aktivitetens betydelse implementeras redan i tidig ålder, något som gör skolan till en väsentlig arena att ta i beaktning. Forskning visar dessutom att motivation utgör en betydande roll för utövandet av fysisk aktivitet. Syftet med denna studie är således att öka förståelsen för hur man kan arbeta med motivation för att öka mellanstadieelevers deltagande i fysisk aktivitet. Detta genom att ta utgångspunkt i Self-determination theory (SDT), och undersöka vad som främjar, respektive hämmar motivation till fysisk aktivitet bland elever i årskurs 4-6 i tre skolor i Angered, som omfattas av ett folkhälsoprojekt. Studiens empiriska material bygger på tre intervjuer med projektledare och projektassistenter, samt en enkät som besvarats av elever. Resultatet från intervjuerna ger en inblick i folkhälsoprojektets arbetssätt och enkäterna reflekterar elevernas orsaker till deltagande i folkhälsoprojektet. Studiens resultat indikerar att genom att arbeta för att tillgodose de tre psykologiska behoven inom SDT, kan detta eventuellt öka mellanstadieelevers motivation att delta i fysisk aktivitet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72384
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
Cronhamn, Krecs 2022.pdf (734.5Kb)
Datum
2022-06-28
Författare
Cronhamn, Julia
Krecs, Jacqueline
Nyckelord
Elever, fysisk aktivitet, mellanstadieelever, motivation, Self- determination theory, skolan
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV