dc.contributor.author | Gustafsson, Lotta | |
dc.date.accessioned | 2022-06-29T11:33:22Z | |
dc.date.available | 2022-06-29T11:33:22Z | |
dc.date.issued | 2022-06-29 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72410 | |
dc.description.abstract | En granskning av Skolinspektionen (2018) visar på stora brister i undervisningen, framför allt
gällande ifrågasättandet av normer. Då en medvetenhet om normer och ett ifrågasättande av
dem är relevant för undervisningen, ämnade studien att undersöka hur lågstadielärare förhåller
sig till sex- och samlevnadsnormer i relation till sexualitet och könsidentitet samt hur relevant
det upplevs att samtala om det med de yngre eleverna. En bakgrund till ämnet sex- och
samlevnad samt tidigare forskning presenteras i studien. Semistrukturerade intervjuer
genomfördes med sex lågstadielärare från fyra kommuner i Sverige vilket utgör studiens
insamlade empiri, i syfte att ta reda på deras upplevelser och erfarenheter av området. En
teoretisk tematisk analys genomfördes med hjälp av ett analysredskap i form av Kumashiros
(2002) fyra förhållningssätt till antiförtryckande undervisning. Med hjälp av de fyra
förhållningssätten, vilka användes som en analytisk lins, kategoriserades empirin i fyra
framträdande teman, Den tiden kommer, låt bara barn vara barn!, En big deal eller låt gå?,
Lärarrollen mer komplex samt Jag vill men... Slutsatser som framkommit i denna studie är att
det finns ett motstånd bland lågstadielärare av att utmana sex- och samlevnadsnormer som finns
i samhället. Motståndet kommer i uttryck i form av rädslor, obehag, frånskjutande ansvar och
ett framställande att elever i förskoleklass till årskurs tre är för unga för att möta olika
sexualiteter och könsidentiteter, om det inte anses att det finns behov av det i gruppen. Lärare
är i behov att få mer kunskap inom området och att börja ifrågasätta sina egna värderingar och
normer för att kunna skapa en förändring mot ett samhälle som är för alla. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Normkritisk pedagogik, normer, lågstadiet, sexualitet, könsidentitet, sex- och samlevnadsnormer | en_US |
dc.title | Jag vill tro att jag kommer att göra rätt, men.... | en_US |
dc.title.alternative | want to believe I will do the right thing, but.... | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |