Jag vill tro att jag kommer att göra rätt, men....
want to believe I will do the right thing, but....
Abstract
En granskning av Skolinspektionen (2018) visar på stora brister i undervisningen, framför allt
gällande ifrågasättandet av normer. Då en medvetenhet om normer och ett ifrågasättande av
dem är relevant för undervisningen, ämnade studien att undersöka hur lågstadielärare förhåller
sig till sex- och samlevnadsnormer i relation till sexualitet och könsidentitet samt hur relevant
det upplevs att samtala om det med de yngre eleverna. En bakgrund till ämnet sex- och
samlevnad samt tidigare forskning presenteras i studien. Semistrukturerade intervjuer
genomfördes med sex lågstadielärare från fyra kommuner i Sverige vilket utgör studiens
insamlade empiri, i syfte att ta reda på deras upplevelser och erfarenheter av området. En
teoretisk tematisk analys genomfördes med hjälp av ett analysredskap i form av Kumashiros
(2002) fyra förhållningssätt till antiförtryckande undervisning. Med hjälp av de fyra
förhållningssätten, vilka användes som en analytisk lins, kategoriserades empirin i fyra
framträdande teman, Den tiden kommer, låt bara barn vara barn!, En big deal eller låt gå?,
Lärarrollen mer komplex samt Jag vill men... Slutsatser som framkommit i denna studie är att
det finns ett motstånd bland lågstadielärare av att utmana sex- och samlevnadsnormer som finns
i samhället. Motståndet kommer i uttryck i form av rädslor, obehag, frånskjutande ansvar och
ett framställande att elever i förskoleklass till årskurs tre är för unga för att möta olika
sexualiteter och könsidentiteter, om det inte anses att det finns behov av det i gruppen. Lärare
är i behov att få mer kunskap inom området och att börja ifrågasätta sina egna värderingar och
normer för att kunna skapa en förändring mot ett samhälle som är för alla.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022-06-29Author
Gustafsson, Lotta
Keywords
Normkritisk pedagogik, normer, lågstadiet, sexualitet, könsidentitet, sex- och samlevnadsnormer
Language
swe