Show simple item record

dc.contributor.authorEnkvist, Carl
dc.contributor.authorKarlsson, Marcus
dc.date.accessioned2022-06-29T12:38:43Z
dc.date.available2022-06-29T12:38:43Z
dc.date.issued2022-06-29
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72426
dc.description.abstractPå grund av pandemin 2020 fick miljoner lärare och studenter inom högre utbildning världen över ställa om till utbildning på distans. Denna typ av undervisning bedrevs främst med hjälp av digitala verktyg. I studier publicerade tidigt under pandemin har det framgått viss problematik kring hur lärare hanterat omställningen relaterat till digitala verktyg. I mars 2022 togs i Sverige beslutet att rekommendera en återgång till campusbaserad undervisning, denna studie syftar till att undersöka hur lärares attityd till digitala verktyg har påverkats av perioden med distansutbildning vid kris nu när den har passerat. Studien är kvalitativ och genomfördes med semistrukturerade intervjuer med fyra lärare inom högre utbildning på ett svenskt lärosäte. Intervjuerna strukturerades utifrån ramverket Technology Acceptance Model för att bilda en uppfattning om vilka faktorer som påverkat lärarnas inställning till digitala verktyg under pandemin. Resultatet visar att lärares inställning till digitala verktyg i stort varit positiv. Detta på grund av att de verktyg som kommit till användning godtyckligt täckt upp de behov lärarna haft. I de fall verktygen upplevdes som otillräckliga hade lärare möjlighet att välja andra alternativ vilket bidrog till en mer positiv inställning över lag. Alla lärare som intervjuades uppskattade även sin tekniska kompetens som god, vilket är ytterligare en faktor till deras i stort positiva attityd. Lärarna spekulerade även att de lärare som inte har lika hög teknisk kompetens lärt sig mer under perioden med distansutbildning vid kris till följd av tvångsaspekten av situationen. Detta kan antyda att situationen accelererat digitaliseringen inom högre utbildning med flera år.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseries2022:148en_US
dc.subjectDigitala verktygen_US
dc.subjectdigitaliseringen_US
dc.subjectdistansutbildning vid krisen_US
dc.subjecthögre utbildningen_US
dc.subjectkvalitativ studieen_US
dc.subjectTechnology Acceptance Modelen_US
dc.titleDIGITALA VERKTYG INOM HÖGRE UTBILDNING En kvalitativ studie om hur Covid-19 pandemin påverkat universitetslärares inställning till digitala verktyg i undervisningenen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record