• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

DIGITALA VERKTYG INOM HÖGRE UTBILDNING En kvalitativ studie om hur Covid-19 pandemin påverkat universitetslärares inställning till digitala verktyg i undervisningen

Abstract
På grund av pandemin 2020 fick miljoner lärare och studenter inom högre utbildning världen över ställa om till utbildning på distans. Denna typ av undervisning bedrevs främst med hjälp av digitala verktyg. I studier publicerade tidigt under pandemin har det framgått viss problematik kring hur lärare hanterat omställningen relaterat till digitala verktyg. I mars 2022 togs i Sverige beslutet att rekommendera en återgång till campusbaserad undervisning, denna studie syftar till att undersöka hur lärares attityd till digitala verktyg har påverkats av perioden med distansutbildning vid kris nu när den har passerat. Studien är kvalitativ och genomfördes med semistrukturerade intervjuer med fyra lärare inom högre utbildning på ett svenskt lärosäte. Intervjuerna strukturerades utifrån ramverket Technology Acceptance Model för att bilda en uppfattning om vilka faktorer som påverkat lärarnas inställning till digitala verktyg under pandemin. Resultatet visar att lärares inställning till digitala verktyg i stort varit positiv. Detta på grund av att de verktyg som kommit till användning godtyckligt täckt upp de behov lärarna haft. I de fall verktygen upplevdes som otillräckliga hade lärare möjlighet att välja andra alternativ vilket bidrog till en mer positiv inställning över lag. Alla lärare som intervjuades uppskattade även sin tekniska kompetens som god, vilket är ytterligare en faktor till deras i stort positiva attityd. Lärarna spekulerade även att de lärare som inte har lika hög teknisk kompetens lärt sig mer under perioden med distansutbildning vid kris till följd av tvångsaspekten av situationen. Detta kan antyda att situationen accelererat digitaliseringen inom högre utbildning med flera år.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
https://hdl.handle.net/2077/72426
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
Thesis (483.1Kb)
Date
2022-06-29
Author
Enkvist, Carl
Karlsson, Marcus
Keywords
Digitala verktyg
digitalisering
distansutbildning vid kris
högre utbildning
kvalitativ studie
Technology Acceptance Model
Series/Report no.
2022:148
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV