Show simple item record

dc.contributor.authorGurnell, Carlswe
dc.contributor.authorGöransson, Sofiaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:14Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:14Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7242
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen var att undersöka om det fanns skillnader mellan hur elever från olika gymnasieprogram såg på möjligheten till inflytande. Detta jämfördes sedan med hur rektorer såg på elevers möjligheter till inflytande. Våra huvudfrågor under arbetet har varit: Vilken syn har gymnasieelever på sin möjlighet till inflytande, och hur skiljer sig denna syn beroende på vilket gymnasieprogram som eleverna studerar på? Hur skiljer sig synen på möjligheter till elevinflytande mellan de båda grupperna elever och rektorer? Samt hur skiljer sig rektorernas respektive elevernas syn på elevinflytande jämfört med den syn som förmedlas i styrdokumenten? Vi har valt att genomföra en enkätundersökning med 109 elever fördelade på två gymnasieskolor och där valt elever från både praktiska och studieförberedande program. Även åtta rektorer från de två skolorna har deltagit i undersökningen. Resultatet visar på vissa skillnader i hur rektorerna och eleverna ser på möjligheterna till elevinflytande men även på likheter. Exempelvis anser båda grupperna att schemaläggning och schemabrytande aktiviteter är de områden där eleverna har minst inflytande. Samtidigt är arbetssätten under lektionerna ett område där både elever och rektorer verkar anse att det finns stora möjligheter till elevinflytande. Vi ser även att eleverna på de praktiska gymnasieprogrammen generellt sett verkar anse sig ha större inflytande jämfört med elever på studieförberedande inriktningar. Den vaga beskrivning av elevinflytande som ges i styrdokumenten kan vara en möjlighet för skolorna att utforma sin egen modell för inflytande så att den passar den enskilda skolan. För läraryrket innebär vårt resultat en möjlighet att synliggöra skillnader i hur elever ser på sina möjligheter, jämfört med vad rektorerna tror att eleverna tycker. Undersökningen kan ses som en språngbräda för vidare diskussioner där man kan dela erfarenheter och tillsammans sträva efter en högre grad av inflytande.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectElevinflytandeswe
dc.subjecteleverswe
dc.subjectrektorerswe
dc.subjectformellt och infswe
dc.titleElevinflytande ­ en fråga för alla En studie av gymnasieelever och rektorers syn på elevinflytandeswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record