• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevinflytande ­ en fråga för alla En studie av gymnasieelever och rektorers syn på elevinflytande

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen var att undersöka om det fanns skillnader mellan hur elever från olika gymnasieprogram såg på möjligheten till inflytande. Detta jämfördes sedan med hur rektorer såg på elevers möjligheter till inflytande. Våra huvudfrågor under arbetet har varit: Vilken syn har gymnasieelever på sin möjlighet till inflytande, och hur skiljer sig denna syn beroende på vilket gymnasieprogram som eleverna studerar på? Hur skiljer sig synen på möjligheter till elevinflytande mellan de båda grupperna elever och rektorer? Samt hur skiljer sig rektorernas respektive elevernas syn på elevinflytande jämfört med den syn som förmedlas i styrdokumenten? Vi har valt att genomföra en enkätundersökning med 109 elever fördelade på två gymnasieskolor och där valt elever från både praktiska och studieförberedande program. Även åtta rektorer från de två skolorna har deltagit i undersökningen. Resultatet visar på vissa skillnader i hur rektorerna och eleverna ser på möjligheterna till elevinflytande men även på likheter. Exempelvis anser båda grupperna att schemaläggning och schemabrytande aktiviteter är de områden där eleverna har minst inflytande. Samtidigt är arbetssätten under lektionerna ett område där både elever och rektorer verkar anse att det finns stora möjligheter till elevinflytande. Vi ser även att eleverna på de praktiska gymnasieprogrammen generellt sett verkar anse sig ha större inflytande jämfört med elever på studieförberedande inriktningar. Den vaga beskrivning av elevinflytande som ges i styrdokumenten kan vara en möjlighet för skolorna att utforma sin egen modell för inflytande så att den passar den enskilda skolan. För läraryrket innebär vårt resultat en möjlighet att synliggöra skillnader i hur elever ser på sina möjligheter, jämfört med vad rektorerna tror att eleverna tycker. Undersökningen kan ses som en språngbräda för vidare diskussioner där man kan dela erfarenheter och tillsammans sträva efter en högre grad av inflytande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7242
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2490-03.pdf (306.4Kb)
Datum
2007
Författare
Gurnell, Carl
Göransson, Sofia
Nyckelord
Elevinflytande
elever
rektorer
formellt och inf
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV