Elevinflytande en fråga för alla En studie av gymnasieelever och rektorers syn på elevinflytande
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen var att undersöka om det fanns skillnader mellan hur elever från olika
gymnasieprogram såg på möjligheten till inflytande. Detta jämfördes sedan med hur rektorer såg på elevers
möjligheter till inflytande. Våra huvudfrågor under arbetet har varit: Vilken syn har gymnasieelever på sin
möjlighet till inflytande, och hur skiljer sig denna syn beroende på vilket gymnasieprogram som eleverna
studerar på? Hur skiljer sig synen på möjligheter till elevinflytande mellan de båda grupperna elever och
rektorer? Samt hur skiljer sig rektorernas respektive elevernas syn på elevinflytande jämfört med den syn
som förmedlas i styrdokumenten?
Vi har valt att genomföra en enkätundersökning med 109 elever fördelade på två gymnasieskolor och där
valt elever från både praktiska och studieförberedande program. Även åtta rektorer från de två skolorna har
deltagit i undersökningen. Resultatet visar på vissa skillnader i hur rektorerna och eleverna ser på
möjligheterna till elevinflytande men även på likheter. Exempelvis anser båda grupperna att
schemaläggning och schemabrytande aktiviteter är de områden där eleverna har minst inflytande. Samtidigt
är arbetssätten under lektionerna ett område där både elever och rektorer verkar anse att det finns stora
möjligheter till elevinflytande. Vi ser även att eleverna på de praktiska gymnasieprogrammen generellt sett
verkar anse sig ha större inflytande jämfört med elever på studieförberedande inriktningar. Den vaga
beskrivning av elevinflytande som ges i styrdokumenten kan vara en möjlighet för skolorna att utforma sin
egen modell för inflytande så att den passar den enskilda skolan.
För läraryrket innebär vårt resultat en möjlighet att synliggöra skillnader i hur elever ser på sina
möjligheter, jämfört med vad rektorerna tror att eleverna tycker. Undersökningen kan ses som en
språngbräda för vidare diskussioner där man kan dela erfarenheter och tillsammans sträva efter en högre
grad av inflytande.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Gurnell, Carl
Göransson, Sofia
Nyckelord
Elevinflytande
elever
rektorer
formellt och inf
Språk
sv