dc.description.abstract | Bakgrund
Vi är båda inriktade på de tidiga åldrarna i skolan och har haft funderingar om hur det går att
arbeta mer utifrån barnet i skolan, eftersom vi känner att skolan ofta tänker på vad som skall
läras in i stället för hur det skall läras in. När vi träffades under utbildningen diskuterade vi
oss fram till att det vore intressant att se om förskolepedagogiken förekommer i skolans värld
eftersom vi båda tror att förskolan har ett bra sätt att få kunskapen förankrad hos barnet
genom lek, tema, och de skapande ämnena, och att skolan kan ha en del att lära av förskolan.
Syfte
Syftet med denna studie är att titta på vad som utmärker förskolans pedagogiska verksamhet
och synsätt, och se om pedagoger i skolans tidigare år arbetar utifrån detta synsätt idag.
Våra frågeställningar är:
·Vad utmärker förskolans pedagogiska synsätt kring barn och barns lärande?
· Hur tänker och arbetar pedagoger i skolans tidigare år idag, med tanke på vad som
utmärker förskolepedagogik?
· Finns det någon skillnad i att arbeta med förskolepedagogik i åldersintegrerade klasser
gentemot rena åldersklasser?
Metod
Vårt tillvägagångssätt har varit att dels göra en litteraturstudie och dels göra en kvalitativ
undersökning i form av sex intervjuer för att besvara våra frågeställningar. Angående de
lärare som vi intervjuade, så arbetar tre stycken utifrån åldersintegrerad verksamhet och tre
utifrån ren åldersindelning. Båda grupper arbetar med tidigare åldrar. Vi ville ta reda på om
det finns någon skillnad i att arbeta med förskolepedagogik i åldersintegrerade klasser
gentemot rena åldersklasser. Vi har valt att jämföra de två olika inriktningarna,
åldersintegrerat och rena ålderklasser, för att se om de arbetar på olika sätt.
Resultat
Genom läst litteratur på ämnesområdet har vi kommit fram till vilka delar som utmärker
förskolans pedagogiska synsätt och dess verksamhet. Vi har också genom utförda intervjuer
funnit att det inte finns någon tydlig skillnad mellan de två olika grupperna, åldersintegrerade | swe |