• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan skolans tidigare åldrar lära av förskolans pedagogiska synsätt?

Sammanfattning
Bakgrund Vi är båda inriktade på de tidiga åldrarna i skolan och har haft funderingar om hur det går att arbeta mer utifrån barnet i skolan, eftersom vi känner att skolan ofta tänker på vad som skall läras in i stället för hur det skall läras in. När vi träffades under utbildningen diskuterade vi oss fram till att det vore intressant att se om förskolepedagogiken förekommer i skolans värld eftersom vi båda tror att förskolan har ett bra sätt att få kunskapen förankrad hos barnet genom lek, tema, och de skapande ämnena, och att skolan kan ha en del att lära av förskolan. Syfte Syftet med denna studie är att titta på vad som utmärker förskolans pedagogiska verksamhet och synsätt, och se om pedagoger i skolans tidigare år arbetar utifrån detta synsätt idag. Våra frågeställningar är: ·Vad utmärker förskolans pedagogiska synsätt kring barn och barns lärande? · Hur tänker och arbetar pedagoger i skolans tidigare år idag, med tanke på vad som utmärker förskolepedagogik? · Finns det någon skillnad i att arbeta med förskolepedagogik i åldersintegrerade klasser gentemot rena åldersklasser? Metod Vårt tillvägagångssätt har varit att dels göra en litteraturstudie och dels göra en kvalitativ undersökning i form av sex intervjuer för att besvara våra frågeställningar. Angående de lärare som vi intervjuade, så arbetar tre stycken utifrån åldersintegrerad verksamhet och tre utifrån ren åldersindelning. Båda grupper arbetar med tidigare åldrar. Vi ville ta reda på om det finns någon skillnad i att arbeta med förskolepedagogik i åldersintegrerade klasser gentemot rena åldersklasser. Vi har valt att jämföra de två olika inriktningarna, åldersintegrerat och rena ålderklasser, för att se om de arbetar på olika sätt. Resultat Genom läst litteratur på ämnesområdet har vi kommit fram till vilka delar som utmärker förskolans pedagogiska synsätt och dess verksamhet. Vi har också genom utförda intervjuer funnit att det inte finns någon tydlig skillnad mellan de två olika grupperna, åldersintegrerade
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7243
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2490-04.pdf (153.5Kb)
Datum
2007
Författare
Boulos, Laila
Andréasson, Madeleine
Nyckelord
förskolepedagogik
skolan
lärandet
arbetssätt
b
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV