• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IUP ­ ett redskap för lärande och måluppfyllelse? En kvalitativ studie av innehållet i de individuella utvecklingsplanerna.

Sammanfattning
Syfte:Syftet med föreliggande studie är att undersöka innehållet i de individuella utvecklingsplanerna (IUP). Studien lyfter fram och analyserar innehållet i de individuella utvecklingsplanerna. Huvudfråga: Finns det en koppling mellan innehållet i de individuella utvecklingsplanerna och målen i läroplan och kursplaner? Om så är fallet, hur ser denna koppling ut? På vilket sätt bidrar innehållet i de individuella utvecklingsplanerna till vägledning för elevens lärande? Metod:Studien bygger på en kvalitativ textanalys av innehållet i de individuella utvecklingsplanerna. För att förtydliga resultatet av studien har den kompletterats med kvantitativa inslag. Resultat: Resultatet av studien visar att de individuella utvecklingsplanerna fyller en viktig pedagogisk funktion men att de inte når ända fram som det pedagogiska verktyg de är tänkta att vara enligt Skolverket (005). I studien framkommer det att i många utvecklingsplaner saknas pedagogisk vägledning. Studien visar också att målen är allmänna i sin formulering och att kopplingen till läroplan och kursplaner inte alltid är tydlig. Betydelse för läraryrket: Från och med första januari 006 ska en individuell utvecklingsplan upprättas för varje elev. Utvecklingsplanen ska vara ett redskap för att hjälpa eleven att uppnå kunskapsmålen i läroplan och kursplaner. Föreliggande studie kan ge lärare ökad kunskap om hur innehållet i utvecklingsplanerna är utformat och vad som kan vara viktigt att reflektera över vid skrivandet av en individuell utvecklingsplan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7245
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-101.pdf (369.0Kb)
Datum
2007
Författare
Annika, Areskog Ronnstedt
Eva, Grönberg
Nyckelord
IUP
måluppfyllelse
pedagogisk bedömning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV