IUP ett redskap för lärande och måluppfyllelse? En kvalitativ studie av innehållet i de individuella utvecklingsplanerna.
Sammanfattning
Syfte:Syftet med föreliggande studie är att undersöka innehållet i de individuella
utvecklingsplanerna (IUP). Studien lyfter fram och analyserar innehållet i de
individuella utvecklingsplanerna.
Huvudfråga: Finns det en koppling mellan innehållet i de individuella utvecklingsplanerna
och målen i läroplan och kursplaner? Om så är fallet, hur ser denna koppling
ut?
På vilket sätt bidrar innehållet i de individuella utvecklingsplanerna till
vägledning för elevens lärande?
Metod:Studien bygger på en kvalitativ textanalys av innehållet i de individuella
utvecklingsplanerna. För att förtydliga resultatet av studien har den
kompletterats med kvantitativa inslag.
Resultat: Resultatet av studien visar att de individuella utvecklingsplanerna fyller en
viktig pedagogisk funktion men att de inte når ända fram som det
pedagogiska verktyg de är tänkta att vara enligt Skolverket (005). I studien
framkommer det att i många utvecklingsplaner saknas pedagogisk
vägledning. Studien visar också att målen är allmänna i sin formulering och
att kopplingen till läroplan och kursplaner inte alltid är tydlig.
Betydelse för läraryrket: Från och med första januari 006 ska en individuell utvecklingsplan
upprättas för varje elev. Utvecklingsplanen ska vara ett redskap för att hjälpa
eleven att uppnå kunskapsmålen i läroplan och kursplaner. Föreliggande
studie kan ge lärare ökad kunskap om hur innehållet i utvecklingsplanerna är
utformat och vad som kan vara viktigt att reflektera över vid skrivandet av
en individuell utvecklingsplan.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Annika, Areskog Ronnstedt
Eva, Grönberg
Nyckelord
IUP
måluppfyllelse
pedagogisk bedömning
Språk
sv