"IUP inte bara en pappersprodukt" En studie om vad lärare och föräldrar vet om de individuella utvecklingsplanerna.
Abstract
Uppsatsen beskriver hur lärare på två olika skolor arbetar med IUP och vilken information de har fått om
detta samt vad föräldrar vet om de individuella utvecklingsplanerna. Syftet med examensarbetet är att ta
reda på hur lärarna på dessa skolor arbetar med IUP i praktiken samt att undersöka vilken kunskap
föräldrarna på dessa skolor har om IUP. Vi har fyra frågor: "Hur anser lärarna att arbetet med de
individuella utvecklingsplanerna fungerar i praktiken?", "Anser lärarna att de fått tillräcklig information
om hur de ska arbeta med IUP?", "Hur väl känner föräldrarna till de individuella utvecklingsplanerna?"
och "Hur är föräldrar och elever delaktiga i utformningen av IUP?". För att besvara frågeställningarna
gjordes en kvalitativ enkätundersökning som skickades ut till de två skolorna. Vi har även tagit del av
litteratur som behandlar IUP.
I studien framgår att lärarna anser sig ha erhållit tillräckligt med information om hur de ska arbeta med IUP
men samtidigt anser de att det är svårt att veta hur den ska utformas eftersom det inte finns några riktlinjer
för detta. Studien visar också att lärarna tycker att arbetet med IUP är väldigt givande men att det är svårt
att få föräldrarna delaktiga. En majoritet av föräldrarna anser sig inte ha fått tillräcklig information om IUP.
De känner sig mest delaktiga genom utvecklingssamtal och känner att deras kunskaper om IUP är
begränsade.
I denna studie framgår att kommunikationen mellan lärare och föräldrar brister vilket ger konsekvenser för
eleverna. Kommunikationen mellan föräldrar och lärare bör bli bättre för att arbetet med de individuella
utvecklingsplanerna ska kunna bli det redskap för ökad måluppfyllelse som regeringen önskade vid
införandet av IUP.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Lundebring, Anna
Karlsson, Asha
Keywords
IUP
Individuella utvecklingsplaner
dokumentation
Language
sv