• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"IUP ­ inte bara en pappersprodukt" En studie om vad lärare och föräldrar vet om de individuella utvecklingsplanerna.

Sammanfattning
Uppsatsen beskriver hur lärare på två olika skolor arbetar med IUP och vilken information de har fått om detta samt vad föräldrar vet om de individuella utvecklingsplanerna. Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur lärarna på dessa skolor arbetar med IUP i praktiken samt att undersöka vilken kunskap föräldrarna på dessa skolor har om IUP. Vi har fyra frågor: "Hur anser lärarna att arbetet med de individuella utvecklingsplanerna fungerar i praktiken?", "Anser lärarna att de fått tillräcklig information om hur de ska arbeta med IUP?", "Hur väl känner föräldrarna till de individuella utvecklingsplanerna?" och "Hur är föräldrar och elever delaktiga i utformningen av IUP?". För att besvara frågeställningarna gjordes en kvalitativ enkätundersökning som skickades ut till de två skolorna. Vi har även tagit del av litteratur som behandlar IUP. I studien framgår att lärarna anser sig ha erhållit tillräckligt med information om hur de ska arbeta med IUP men samtidigt anser de att det är svårt att veta hur den ska utformas eftersom det inte finns några riktlinjer för detta. Studien visar också att lärarna tycker att arbetet med IUP är väldigt givande men att det är svårt att få föräldrarna delaktiga. En majoritet av föräldrarna anser sig inte ha fått tillräcklig information om IUP. De känner sig mest delaktiga genom utvecklingssamtal och känner att deras kunskaper om IUP är begränsade. I denna studie framgår att kommunikationen mellan lärare och föräldrar brister vilket ger konsekvenser för eleverna. Kommunikationen mellan föräldrar och lärare bör bli bättre för att arbetet med de individuella utvecklingsplanerna ska kunna bli det redskap för ökad måluppfyllelse som regeringen önskade vid införandet av IUP.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7246
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-102.pdf (1010.Kb)
Datum
2007
Författare
Lundebring, Anna
Karlsson, Asha
Nyckelord
IUP
Individuella utvecklingsplaner
dokumentation
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV