Att individintegrera särskoleelever i grundskolan en litteraturstudie
Abstract
Syftet med vår uppsats är att studera vad man i forskningslitteraturen säger om individintegrering, det vill säga
särskoleinskrivna elever som är placerade i grundskoleklasser. Särskilt fokus läggs på elevernas sociala miljö
och arbetsmiljö och studien avser elever i skolans tidigare årskurser.
Vi har valt att göra en litteraturstudie om individintegrering utifrån ett visst elevperspektiv. För att begränsa
studien har vi intervjuat individintegrerade särskoleelever och fördjupat oss i de områden som eleverna
fokuserade på i samtalen om deras skolsituation. Eleverna ansåg att den sociala miljön och arbetsmiljön var det
som var viktigast för hur de trivdes i skolan. Vi har belyst diskussionen om individintegrerade särskoleelever i
grundskolan utifrån dessa två perspektiv samt lyft diskussionen om individintegrering och en skola för alla som
är aktuell idag.
I vår uppsats har vi låtit de individintegrerade eleverna vara i fokus för att deras känslor inför skolsituationen ska
belysas. I vår litteraturstudie har vi kunnat konstatera att den sociala miljön är en stor och viktig del av elevers
vardag. Det finns också en hel del forskning och studier som belyser ämnet individintegrering utifrån detta
perspektiv. Hur arbetsmiljön är utformad är också av stor vikt för hur eleverna upplever sin skolvardag. Inom
detta område har vi dock funnit att forskningen är mer sparsam. Man kan konstatera att social miljö och
arbetsmiljö är nära förknippat med varandra och sällan kan ses som två isolerade faktorer när man talar om
individintegrerade elevers skolsituation.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Malmstedt, Anna
Lygnersjö, Rebecca
Keywords
Individintegrering
Integrering
Normalisering
So
Language
sv