• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att individintegrera särskoleelever i grundskolan ­ en litteraturstudie

Abstract
Syftet med vår uppsats är att studera vad man i forskningslitteraturen säger om individintegrering, det vill säga särskoleinskrivna elever som är placerade i grundskoleklasser. Särskilt fokus läggs på elevernas sociala miljö och arbetsmiljö och studien avser elever i skolans tidigare årskurser. Vi har valt att göra en litteraturstudie om individintegrering utifrån ett visst elevperspektiv. För att begränsa studien har vi intervjuat individintegrerade särskoleelever och fördjupat oss i de områden som eleverna fokuserade på i samtalen om deras skolsituation. Eleverna ansåg att den sociala miljön och arbetsmiljön var det som var viktigast för hur de trivdes i skolan. Vi har belyst diskussionen om individintegrerade särskoleelever i grundskolan utifrån dessa två perspektiv samt lyft diskussionen om individintegrering och en skola för alla som är aktuell idag. I vår uppsats har vi låtit de individintegrerade eleverna vara i fokus för att deras känslor inför skolsituationen ska belysas. I vår litteraturstudie har vi kunnat konstatera att den sociala miljön är en stor och viktig del av elevers vardag. Det finns också en hel del forskning och studier som belyser ämnet individintegrering utifrån detta perspektiv. Hur arbetsmiljön är utformad är också av stor vikt för hur eleverna upplever sin skolvardag. Inom detta område har vi dock funnit att forskningen är mer sparsam. Man kan konstatera att social miljö och arbetsmiljö är nära förknippat med varandra och sällan kan ses som två isolerade faktorer när man talar om individintegrerade elevers skolsituation.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7247
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-103.pdf (221.2Kb)
Date
2007
Author
Malmstedt, Anna
Lygnersjö, Rebecca
Keywords
Individintegrering
Integrering
Normalisering
So
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV