Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Emmaswe
dc.contributor.authorNorén, Camillaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:18Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:18Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7248
dc.description.abstractBakgrund: Vi har under våra verksamhetsförlagda utbildningsperioder upplevt att när eleverna är i det begynnande läslärandet, använder bilden som en utgångspunkt för att tolka vad som står i texten. Vi har upplevt att intresset för bilden är stort bland eleverna. Vi vill i detta arbete belysa vilken betydelse bilden har för elevernas läslärande sett från pedagogens synvinkel. Syfte: Vårt syfte med detta arbete är att studera vilken betydelse bilden har i elevernas begynnande läslärande. Syftet är även att få en fördjupad kunskap om hur vi som pedagoger kan dra nytta av bildens betydelse i vår kommande undervisning. Vi vill också ta reda på hur pedagogen kan använda bilden i undervisningen för att nå så många elever som möjligt. Vi vill även ta reda på vad eleverna tittar på först, bilden eller texten, för att ha en uppfattning om hur de tänker. Frågeställningar: Vilken roll spelar bilden i läslärandet för nybörjarläsaren? Metod: Undersökningen kan sägas vara kvalitativ eftersom vi söker oss till människors tankar och förståelse. Vi försöker inte mäta kunskapsförhållande. Studiens vetenskapliga redskap är intervjun. Resultat: Att lära sig läsa är en komplicerad process för nybörjarläsaren. Därför är det vikigt att texterna som ska läsas är meningsfulla för eleverna. Som pedagog är det viktigt att skapa ett samband mellan ord, tanke, bild och skrift. Bilden är ett viktigt stöd i läslärandet hos nybörjarläsaren. Genom att ge eleven rätt verktyg för att kunna tolka och avläsa bilder ger man eleven samtidigt möjligheten att kunna använda bilden som ett facit och därmed kunna rätta sig själv i läsningen. Alla forskare är dock inte överens om att bilden är ett bra hjälpmedel vid läslärandet. En del forskare menar att det underlättar för eleven om bild och text kompletterar varandra andra påvisar att det bilden kan skapa kaos för en nybörjarläsare. Ytterliggare en tredje part menar att det inte finns något som påvisar att bilden varken är positiv eller negativ vid läslärandet. Efter intervjuerna med pedagogerna visade det sig att bilden är det som gör att man kan ge en bok till en elev som inte kan läsa. Bilderna fungerar som ett slags "isdubbar" som ger eleven fäste och trygget att kunna gå vidare i läslärandet.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleBildens betydelse för elevers begynnande läslärande - ur pedagogens perspektiv.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record