Show simple item record

dc.contributor.authorTehseen, Rakhshandaswe
dc.contributor.authorValii, Mahnazswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:20Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:20Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7250
dc.description.abstractSyfte Syftet med vårt examensarbete är att studera vilken betydelse samlingen har för barns lärande ur ett sociokulturellt perspektiv. Vi vill även undersöka pedagogers och barns åsikter om samlingen i förskolan. Vi har fokuserat på följande frågeställningar för att uppnå vårt syfte: ·Vilken roll har pedagogen i samlingen? ·Vilka föreställningar har förskolebarnen om samlingen? ·Vad har samling för betydelse för barnens sociala och språkliga utveckling? Metod Vi har använt kvalitativa metoder som består av observationer och intervjuer med pedagoger och barn. Datainsamlingen genomfördes i 4 olika förskolor och undersöknings gruppen består av 8 kvinnliga förskollärare och 1 barn mellan 3-5 år. Materialet har bearbetats och analyserats kvalitativt. Resultat Vi kom fram till att samlingen är av stor betydelse för barns lärande och sociala och språkliga utveckling. Samlingen används som ett pedagogiskt verktyg för att uppnå olika mål i förskolan. Det framkommer också att samlingen är ett bra tillfälle att uppleva gemenskap och vikänsla. Vi undersökte vårt ämne från två perspektiv dvs. barn perspektiv och vuxen perspektiv. Utifrån barnens perspektiv ska samlingen vara rolig och spännande. De stillasittande aktiviteterna ska kompletteras med rörliga aktiviteter. Utifrån vuxnas perspektiv är samlingen ett tillfälle för pedagogerna att utveckla barnens olika förmågor och social kompetenser.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleSamling som pedagogiskt verktyg. En undersökning kring samlingens betydelse för barns lärande, sociala och språkliga utveckling i förskolanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record