Samling som pedagogiskt verktyg. En undersökning kring samlingens betydelse för barns lärande, sociala och språkliga utveckling i förskolan
Abstract
Syfte
Syftet med vårt examensarbete är att studera vilken betydelse samlingen har för barns lärande
ur ett sociokulturellt perspektiv. Vi vill även undersöka pedagogers och barns åsikter om
samlingen i förskolan.
Vi har fokuserat på följande frågeställningar för att uppnå vårt syfte:
·Vilken roll har pedagogen i samlingen?
·Vilka föreställningar har förskolebarnen om samlingen?
·Vad har samling för betydelse för barnens sociala och språkliga utveckling?
Metod
Vi har använt kvalitativa metoder som består av observationer och intervjuer med pedagoger
och barn. Datainsamlingen genomfördes i 4 olika förskolor och undersöknings gruppen består
av 8 kvinnliga förskollärare och 1 barn mellan 3-5 år. Materialet har bearbetats och
analyserats kvalitativt.
Resultat
Vi kom fram till att samlingen är av stor betydelse för barns lärande och sociala och språkliga
utveckling. Samlingen används som ett pedagogiskt verktyg för att uppnå olika mål i
förskolan. Det framkommer också att samlingen är ett bra tillfälle att uppleva gemenskap och
vikänsla. Vi undersökte vårt ämne från två perspektiv dvs. barn perspektiv och vuxen
perspektiv. Utifrån barnens perspektiv ska samlingen vara rolig och spännande. De
stillasittande aktiviteterna ska kompletteras med rörliga aktiviteter. Utifrån vuxnas perspektiv
är samlingen ett tillfälle för pedagogerna att utveckla barnens olika förmågor och social
kompetenser.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Tehseen, Rakhshanda
Valii, Mahnaz
Language
sv