dc.contributor.author | Ekelöf, Cecilia | |
dc.contributor.author | Kristoffersen, Sanna | |
dc.contributor.author | Tilk, Märtha | |
dc.date.accessioned | 2022-07-01T11:13:03Z | |
dc.date.available | 2022-07-01T11:13:03Z | |
dc.date.issued | 2022-07-01 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72521 | |
dc.description.abstract | Titel: Covid-19s påverkan på Ica Maxis e-handel
Författare: Cecilia Ekelöf, Sanna Kristoffersen och Märtha Tilk
Bakgrund: I samband med covid-19 infördes restriktioner och den fysiska kontakten mellan
människor var tvungen att minska, vilket ledde till en enorm ökning av användandet av
digitala tjänster, såsom e-handel. En av de branscher som i stor utsträckning påverkades av
detta var dagligvarubranschen. Tillväxten skedde explosionsartat och i en takt som butikerna
hade en utmaning att anpassa sig till.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad kunskap om hur ett antal Ica Maxi butiker
påverkats av covid-19 pandemin samt vilka temporära och bestående anpassningar som har
gjorts.
Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie och författarna har använt ett abduktivt arbetssätt.
Vid insamling av data till teoriavsnittet så har författarna använt litteraturstudier och för
insamling av data till den empiriska studien utfördes intervjuer. Intervjuerna har utförts med
fyra respondenter från Ica Maxi butiker lokaliserade runt om i Sverige.
Slutsats: Covid-19 gav upphov till en enorm ökning av efterfrågan på e-handeln för Ica
Maxi. Den största utmaningen som Ica Maxi ställdes inför var att efterfrågan på e-handeln
översteg den tillgängliga kapaciteten, vilket butikerna främst hanterade genom att öka sin
personalstyrka till e-handeln. Andra utmaningar som butikerna mötte var svårighet att planera
sin kapacitet och brist på artiklar. Respondenterna är eniga om att e-handeln kommer fortsätta
växa och är här för att stanna, men tillväxten kommer inte att ske i samma takt som under
covid-19. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Logistik 21/22:1 | en_US |
dc.title | Covid-19s påverkan på Ica Maxis e-handel En kvalitativ studie om covid-19s effekter på Ica Maxis e-handel | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |