• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Covid-19s påverkan på Ica Maxis e-handel En kvalitativ studie om covid-19s effekter på Ica Maxis e-handel

Abstract
Titel: Covid-19s påverkan på Ica Maxis e-handel Författare: Cecilia Ekelöf, Sanna Kristoffersen och Märtha Tilk Bakgrund: I samband med covid-19 infördes restriktioner och den fysiska kontakten mellan människor var tvungen att minska, vilket ledde till en enorm ökning av användandet av digitala tjänster, såsom e-handel. En av de branscher som i stor utsträckning påverkades av detta var dagligvarubranschen. Tillväxten skedde explosionsartat och i en takt som butikerna hade en utmaning att anpassa sig till. Syfte: Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad kunskap om hur ett antal Ica Maxi butiker påverkats av covid-19 pandemin samt vilka temporära och bestående anpassningar som har gjorts. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie och författarna har använt ett abduktivt arbetssätt. Vid insamling av data till teoriavsnittet så har författarna använt litteraturstudier och för insamling av data till den empiriska studien utfördes intervjuer. Intervjuerna har utförts med fyra respondenter från Ica Maxi butiker lokaliserade runt om i Sverige. Slutsats: Covid-19 gav upphov till en enorm ökning av efterfrågan på e-handeln för Ica Maxi. Den största utmaningen som Ica Maxi ställdes inför var att efterfrågan på e-handeln översteg den tillgängliga kapaciteten, vilket butikerna främst hanterade genom att öka sin personalstyrka till e-handeln. Andra utmaningar som butikerna mötte var svårighet att planera sin kapacitet och brist på artiklar. Respondenterna är eniga om att e-handeln kommer fortsätta växa och är här för att stanna, men tillväxten kommer inte att ske i samma takt som under covid-19.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/72521
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
21 22 1.pdf (642.8Kb)
Date
2022-07-01
Author
Ekelöf, Cecilia
Kristoffersen, Sanna
Tilk, Märtha
Series/Report no.
Logistik 21/22:1
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV