• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Returproblematiken inom e-handel i tre svenska fast fashion företag En kvalitativ studie med fokus på returpolicys och proaktivt strategiskt arbete i syfte att minska returgraden och i förlängningen klimatavtrycket.

Abstract
Med syftet att identifiera kritiska faktorer som bidrar till e-handelsföretags returandelar och dess klimatavtryck, så behandlar rapporten returhantering vilket är ett begrepp som inkluderar avoidance, gatekeeping och returpolicys. I studien har det gjorts ett genomgående grundantagande att klimatpåverkan är en indirekt effekt av returgraden, som korrelerar negativt med en ökad returandel. Studien har undersökt tre svenska e-handlare inom fast fashion branschen, på grund av att den omfattande konsumtionen inom fast fashion ställer stora krav på effektiv returhantering. Författarna har undersökt företagen Gina Tricot, Företag X och Footway och vikten av deras proaktiva strategiska arbete. Essän analyserar hur de tre företagen arbetar proaktivt och strategiskt för att påverka sina respektive returandelar, samt kartlägger förbättringsområden hos respektive företag. Utifrån insamlad empiri och analyser har författarna bland annat dragit slutsatsen att en kritisk faktor som bidrar till en minskning av returgrad är avoidancearbete i form av utförlig produktinformation och väl utarbetade produktsidor med grundlig produktinformation i form av bland annat bilder, recensioner och storleksguider. Vidare har utformandet av returpolicys också visat sig ha en påverkan på returgraden, mer specifikt huruvida företag utformar en mer accepterande eller restriktiv returpolicy som påverkar konsumenternas köpavsikt. En accepterande har visat sig åstadkomma fler returer än en mer restriktiv. Faktorer såsom returavgiften och returfristen har varit bidragande för att fastställa vart på skalan mellan en accepterande och restriktiv returpolicy som företagen ligger på. Författarna drar slutsatsen att det är mer gynnsamt att arbeta med avoidance än gatekeeping då avoidance är utifrån ett hållbarhetsperspektiv mer hållbart att lägga resurser på då det syftar till att försöka undvika uppkomsten av returer. Till skillnad från att lägga mer fokus på gatekeeping som ämnar till att neka redan genomförda returer. Avslutningsvis konstaterar författarna att det proaktiva strategiska arbetet är av största vikt för att påverka returandelarna och deras efterföljande klimatavtryck. Det finns flera olika sätt att arbeta med dessa andelar, och enligt författarna, är vissa mer framgångsrika än andra.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/72523
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
21 22 3.pdf (688.3Kb)
Date
2022-07-01
Author
Göransson, Victoria
Hedegård, Amanda
Ohlin, Julia
Series/Report no.
Logistik 21/22:3
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV