Betydelsen av lean inom primärvården En rapport som belyser en vårdaktörs användning av lean för att öka kundvärdet bland sina patienter
Abstract
Many healthcare facilities have come to a conclusion regarding the efficiency usage for their
resources. Attributable to the efficiency improvements, lean has become an increasingly
more noticeable area in healthcare. This thesis recounts how diverse methods within lean can
increase customer satisfaction in primary care. Primarily, to increase customer satisfaction,
the main focus is to remove non value creating activities in the already existing value stream,
cooperatively with the assistance of scientific information from already existing literature,
scientific articles and orchestrated interviews, we have acknowledged two main methods for
the identification of non value creating activities namely 5S and Hejunka.
Moreover, the non value creating activities have been identified with the courtesy of waste.
Therefore, by using a combined strategy regarding information about how common waste
occurs and how great the negative impact is on customer value on each bracket of waste we
can conclude which categories of waste are most crucial to eliminate.
Furthermore, we have come to the conclusion that three methods, with reference to lean, are
efficient enough to eliminate waste in favor of increasing customer value. The following
methods are the 4p-model, flow matrix, 5S and Heijunka. These methods have manifested
and thus proven to have a crucial factor regarding waste elimination in favor of increasing
customer satisfaction.
Degree
Student essay
Other description
Många vårdinrättningar har kommit till en slutsats angående användningen av sina resurser.
Genom att konstant hitta lösningar att effektivisera sin verksamhet har lean blivit ett allt mer
uppmärksammat område inom vården. Detta examensarbete berättar hur olika metoder inom
lean kan öka kundnöjdheten i primärvården. Primärt, för att öka kundnöjdheten är
huvudfokus att utrota icke värdeskapande aktiviteter i den redan existerande värdekedjan.
Med hjälp av vetenskaplig information från redan existerande litteratur, vetenskapliga artiklar
och orkestrerad intervju, har vi belyst två huvudmetoder för identifiering av icke
värdeskapande aktiviteter, nämligen 5S och Heijunka. Två andra modeller inom lean som
skapar ökad kundnöjdhet är värdeflödesmatrisen och 4p-modellen.
Dessutom har de icke värdeskapande aktiviteterna identifierats med slöseri. Genom att
använda en kombinerad strategi för information om hur vanligt slöseri uppstår, hur stor dess
negativa påverkan är på kundvärdet, kan man således dra slutsatsen för att se vilka kategorier
av slöseri som är mest avgörande att eliminera.
Vidare har vi kommit fram till att två metoder, med hänvisning till lean, som är tillräckligt
effektiva för att eliminera slöseri till förmån för att öka kundvärdet. Följande metoder är 5S,
Heijunka. Dessa metoder har visat sig utgöra en avgörande faktor när det gäller eliminering
av slöseri till förmån för att öka kundnöjdheten.
View/ Open
Date
2022-07-01Author
Adebahr, Lukas
Sabic, Ishak
Series/Report no.
Logistik 21/22:6
Language
swe