Show simple item record

dc.contributor.authorAdebahr, Lukas
dc.contributor.authorSabic, Ishak
dc.date.accessioned2022-07-01T11:28:32Z
dc.date.available2022-07-01T11:28:32Z
dc.date.issued2022-07-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72528
dc.descriptionMånga vårdinrättningar har kommit till en slutsats angående användningen av sina resurser. Genom att konstant hitta lösningar att effektivisera sin verksamhet har lean blivit ett allt mer uppmärksammat område inom vården. Detta examensarbete berättar hur olika metoder inom lean kan öka kundnöjdheten i primärvården. Primärt, för att öka kundnöjdheten är huvudfokus att utrota icke värdeskapande aktiviteter i den redan existerande värdekedjan. Med hjälp av vetenskaplig information från redan existerande litteratur, vetenskapliga artiklar och orkestrerad intervju, har vi belyst två huvudmetoder för identifiering av icke värdeskapande aktiviteter, nämligen 5S och Heijunka. Två andra modeller inom lean som skapar ökad kundnöjdhet är värdeflödesmatrisen och 4p-modellen. Dessutom har de icke värdeskapande aktiviteterna identifierats med slöseri. Genom att använda en kombinerad strategi för information om hur vanligt slöseri uppstår, hur stor dess negativa påverkan är på kundvärdet, kan man således dra slutsatsen för att se vilka kategorier av slöseri som är mest avgörande att eliminera. Vidare har vi kommit fram till att två metoder, med hänvisning till lean, som är tillräckligt effektiva för att eliminera slöseri till förmån för att öka kundvärdet. Följande metoder är 5S, Heijunka. Dessa metoder har visat sig utgöra en avgörande faktor när det gäller eliminering av slöseri till förmån för att öka kundnöjdheten.en_US
dc.description.abstractMany healthcare facilities have come to a conclusion regarding the efficiency usage for their resources. Attributable to the efficiency improvements, lean has become an increasingly more noticeable area in healthcare. This thesis recounts how diverse methods within lean can increase customer satisfaction in primary care. Primarily, to increase customer satisfaction, the main focus is to remove non value creating activities in the already existing value stream, cooperatively with the assistance of scientific information from already existing literature, scientific articles and orchestrated interviews, we have acknowledged two main methods for the identification of non value creating activities namely 5S and Hejunka. Moreover, the non value creating activities have been identified with the courtesy of waste. Therefore, by using a combined strategy regarding information about how common waste occurs and how great the negative impact is on customer value on each bracket of waste we can conclude which categories of waste are most crucial to eliminate. Furthermore, we have come to the conclusion that three methods, with reference to lean, are efficient enough to eliminate waste in favor of increasing customer value. The following methods are the 4p-model, flow matrix, 5S and Heijunka. These methods have manifested and thus proven to have a crucial factor regarding waste elimination in favor of increasing customer satisfaction.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesLogistik 21/22:6en_US
dc.titleBetydelsen av lean inom primärvården En rapport som belyser en vårdaktörs användning av lean för att öka kundvärdet bland sina patienteren_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record