Show simple item record

dc.contributor.authorKhairallah, Dania
dc.contributor.authorMarkholm, Erik
dc.date.accessioned2022-07-01T11:51:13Z
dc.date.available2022-07-01T11:51:13Z
dc.date.issued2022-07-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72537
dc.description.abstractFöljande uppsats undersöker vad det innebär att vara en attraktiv aktör på arbetsmarknaden, med fokus på IT-studenters perspektiv och med tillverkningsindustrin som objekt. På grund av den rådande kompetensbristen i företag som tillhör tillverkningsindustri var bakgrunden till denna studie att undersöka varför tillverkningsindustrin upplever sig ha problem med att attrahera IT-kompetenser. Arbetet med Employer Branding är ett ständigt aktuellt ämne som innebär både långsiktiga och kortsiktiga strategiska processer för hur ett företags varumärke ska genereras, kommuniceras ut och uppfattas internt och externt av såväl nuvarande som potentiell arbetskraft. Utifrån extern Employer Branding har intresseområdet varit hur tillverkningsindustrin upplevs idag, samt hur deras arbete med Employer Branding kan förbättra utifrån IT-studenter perspektiv. Med utgångspunkt i detta problemområde syftar denna studie till att undersöka hur IT-studenter ser på tillverkningsindustrin som arbetsgivare. Framförallt har fokus legat på den externa Employer Branding som genomförts för att locka IT-studenter till arbetsgivare inom tillverkningsindustri. Studiens teoretiska referensram utgår från begrepp som intern och extern Employer Branding, Employee Value Proposition For Employer Branding och Social Identity Theory. Det är en kvalitativ studie, där semistrukturerade intervjuer genomförts med IT-studenter som går sin sista termin på teknisk högskola eller universitet i Sverige. Utifrån transkriptionerna från intervjuerna genomfördes därefter en tematisk analys där studiens frågeställningar utgjorde huvudteman för analysen. Resultatet visar att IT-studenterna anser utvecklingsmöjligheter som en viktig faktor vid valet av en framtida arbetsgivare. De ansåg större företag och hög lön vara åtråvärt hos en arbetsgivare och ansåg att större Techbolag var de mest attraktiva aktörerna på arbetsmarknaden. Ytterligare en slutsats kunde dras utifrån IT-studenternas svar, att de saknade en klar bild av vad företag inom tillverkningsindustrin erbjöd för arbetsmöjligheter för dem, och efterfrågade en större synlighet på tillställningar som arbetsmässor, lunchföreläsningar och liknande. Vidare bidrar denna studie med en förståelse kring vikten av de egna anställda som en kanal för att kommunicera ut arbetsgivarvarumärket, vilket därmed förankrar bilden av att intern och extern Employer Branding går hand i hand.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectAttraktiv arbetsgivare, Employer Branding, Tillverkningsindustrien_US
dc.titleVARFÖR SKA JAG ARBETA HOS ER? - EN KVALITATIV STUDIE OM IT-STUDENTERS UPPFATTNING OM VAD SOM UTGÖR EN ATTRAKTIV ARBETSGIVARE INOM TILLVERKNINGSINDUSTRINen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record