Hur arbetar idrottslärare med hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa?
Sammanfattning
Syfte och frågor
Syftet med vår studie var att undersöka hur lärare i grundskolans senare år arbetar med
hälsoperspektivet i ämnet Idrott och hälsa samt vad god hälsa innebär för dem ur ett
undervisningsperspektiv. Vi vill genom intervjuer ta reda på vilka faktorer som påverkar
deras sätt att undervisa, om de skulle vilja förändra något eller om de har förändrat något i
sin undervisning i förhållande till den försämrade folkhälsan i form av övervikt och fetma.
Material och metod
Undersökningen bygger på material från relevant litteratur om hälsa och analyserade
intervjuer av sex idrottslärare verksamma i Västra Götalands län på grundskolans senare
år. Resultatet av intervjuerna analyseras och redovisas sammanfattningsvis i uppsatsen.
Resultat och diskussion
Samtliga intervjuade lärare är överens om att begreppet hälsa är svårdefinierat. Samtliga
vill dock definiera hälsa utifrån en helhet och de är överens om att motion och regelbunden
fysisk aktivitet ska ingå i definitionen.
Vår undersökning visar tydligt att tiden är den faktor som mest påverkar lärarnas icke
tillämpade undervisning och att samtliga skulle ha större del av den om det fanns mera tid
till ämnet. Fem av de sex lärare vi intervjuade hade inga lektioner som bara innehåller icke
tillämpad undervisning utan de lägger in det i samband med de praktiska lektionerna. Allas
motivering är att de prioriterar att eleverna måste få röra på sig under den korta tid som de
har idrott och hälsa.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Wiman, Johan
Wahlin, Andreas
Nyckelord
Hälsa
hälsoperspektiv
fysisk aktivitet
idrott o
Språk
sv