Konsumenters betalningsvilja Påverkande faktorer och deras samband till svenska konsumenters betalningsvilja av MSC-certifierad fisk
Abstract
Överfiskets problematik har sedan länge varit en omtalad och oroande punkt i
hållbarhetsdiskussionen. Som ett gensvar till detta har miljöcertifieringar utvecklats för att ge
incitament för hållbart fiske. Det mest etablerade certifieringssystemet för vildfångad fisk är
the Marine Stewardship Council (MSC). För att certifieringssystem, som MSC, ska vara ett
effektivt sätt för att främja hållbar fiskproduktion och konsumtion krävs det att konsumenterna
förstår innebörden av miljömärkningen. Konsumenternas inställning till MSC får en direkt
påverkan på deras betalningsvilja för miljömärkt fisk och är en viktig insikt för fortskridandet
av miljömärkningssystem, som MSC. Syftet med den här uppsatsen avser att undersöka
svenska konsumenters betalningsvilja och vilka faktorer som påverkar dem i deras köpval.
Resultatet avser dessutom jämföras med andra europeiska studier. Utifrån utmärkande
motivatorer och faktorer som påverkar konsumenters köpval kommer även vissa samband
kunna avläsas som får en innebörd för kunskapen om betalningsviljan. För att undersöka
följande faktorer och samband genomfördes en enkätundersökning. Dessutom utfördes två
kvalitativa intervjuer med syfte att bidra med kunskap om det yrkesfisket i Sverige.
Det empiriska resultatet påvisade en större betalningsvilja för svenska konsumenter än tidigare
forskning uppmätt. Vidare hade respondenternas medvetenhet och kunskap för MSC och dess
innebörd, en stark koppling till betalningsviljan. Även närhet till hav bevisades ha stor
påverkan på respondenternas betalningsvilja för MSC-märkt fisk. Utifrån resultatet drogs
slutsatsen att de fyra viktigaste faktorerna för konsumenternas betalningsvilja är kunskap,
medvetenhet, närhet till hav och inkomst. Dessa slutsatser kunde styrkas med teorier och
tidigare forskning. Slutligen gav rapporten förslag till vidare forskning inom område
Degree
Student essay
Other description
Overfishing and the problems arising from it, have long been a discussed topic. The overfishing
has incited eco-label systems to promote sustainable fisheries as a solution. The most wellestablished
certification system for wild caught fish is the MSC. The effectiveness of such
systems in their promotion of sustainable fish production and consumption is determined by
the consumer's knowledge and consciousness of the said certifications. Consumers’ approach
to the MSC-label affects the willingness to pay (WTP) for certified fish, and is an important
variable to consider. The aim of this report is to deepen the knowledge about Swedish
consumers' WTP and the determinants of their consumer choices, in comparison to other
European studies. Correlations between different factors will also contribute to the building of
knowledge and the willingness to pay for Swedish consumers. To accomplish this, a survey
was performed to collect the data. Furthermore, two qualitative interviews were held to add
further knowledge about the fishing industry in Sweden.
The empirical results displayed a bigger WTP for Swedish consumers compared to earlier
studies in the same field. Furthermore the respondents' awareness and knowledge of MSC was
strongly connected to the consumers WTP. The consumers proximity to the sea was also proven
to have a major impact on the respondents’ willingness to pay for MSC-labeled fish. Based on
the results, it was concluded that the four most important factors for the consumers' willingness
to pay are knowledge, awareness, proximity to the sea and income. These conclusions could be
substantiated with theories and previous research.
Key words: MSC, WTP, price premium, eco-label, certification, fisheries, consumer
behaviour, green consumer behaviour
View/ Open
Date
2022-07-01Author
Westerberg, Emilie
Erlandsson, Sissa
Jonasson, Josefin
Keywords
MSC, betalningsvilja (WTP), prispremie, miljöcertifiering, fiske, konsumentbeteende, grönt konsumentbeteende
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande 21/22:9
Language
swe