dc.contributor.author | Westling, Ellen | |
dc.contributor.author | Larsson, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2022-07-04T11:55:06Z | |
dc.date.available | 2022-07-04T11:55:06Z | |
dc.date.issued | 2022-07-04 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72598 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning. Studiens syfte var att undersöka särskolepersonals uppfattningar om och erfarenheter av AKK-implementering med elever med flerfunktionsnedsättning. Data samlades in genom en digital enkät som besvarades av särskolepersonal från tre västsvenska kommuner (N = 41) och analyserades genom mixad metod (convergent design). Resultatet visade att de vanligast förekommande AKK-sätten var tecken som AKK, pratapparat med en knapp, foton och konkreta föremål. AKK implementerades i hög utsträckning och det fanns ingen signifikant skillnad mellan respondenter med respektive utan akademisk pedagogisk utbildning, förutom under lektionstid där de med akademisk pedagogisk utbildning använde AKK i signifikant högre utsträckning. Tillgång till tid och fortbildning samt ett välfungerande samarbete mellan aktörerna i elevens nätverk var faktorer som underlättade AKK-implementeringen, medan brister inom dessa områden blev hinder. Resultaten tyder på att personalen i särskolan har höga ambitioner att använda AKK, men att möjligheterna till detta påverkas av många interagerande faktorer. Behov av ytterligare forskning finns. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.relation.ispartofseries | 369 | en_US |
dc.subject | Flerfunktionsnedsättning, AKK, särskola inriktning ämnes-områden, elevassistenter, speciallärare | en_US |
dc.title | AKK-användning med elever med flerfunktionsnedsättning - perspektiv från personalen i särskolan | en_US |
dc.title.alternative | AAC use with students with Profound Intellectual and Multiple Disabilities - perspectives from special education staff | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi | swe |
dc.contributor.department | Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology | en |
dc.type.degree | Student essay | |