• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

AKK-användning med elever med flerfunktionsnedsättning - perspektiv från personalen i särskolan

AAC use with students with Profound Intellectual and Multiple Disabilities - perspectives from special education staff

Abstract
Sammanfattning. Studiens syfte var att undersöka särskolepersonals uppfattningar om och erfarenheter av AKK-implementering med elever med flerfunktionsnedsättning. Data samlades in genom en digital enkät som besvarades av särskolepersonal från tre västsvenska kommuner (N = 41) och analyserades genom mixad metod (convergent design). Resultatet visade att de vanligast förekommande AKK-sätten var tecken som AKK, pratapparat med en knapp, foton och konkreta föremål. AKK implementerades i hög utsträckning och det fanns ingen signifikant skillnad mellan respondenter med respektive utan akademisk pedagogisk utbildning, förutom under lektionstid där de med akademisk pedagogisk utbildning använde AKK i signifikant högre utsträckning. Tillgång till tid och fortbildning samt ett välfungerande samarbete mellan aktörerna i elevens nätverk var faktorer som underlättade AKK-implementeringen, medan brister inom dessa områden blev hinder. Resultaten tyder på att personalen i särskolan har höga ambitioner att använda AKK, men att möjligheterna till detta påverkas av många interagerande faktorer. Behov av ytterligare forskning finns.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/72598
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Thesis frame (2.215Mb)
Date
2022-07-04
Author
Westling, Ellen
Larsson, Johanna
Keywords
Flerfunktionsnedsättning, AKK, särskola inriktning ämnes-områden, elevassistenter, speciallärare
Series/Report no.
369
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV