Visa enkel post

dc.contributor.authorHedén, Saraswe
dc.contributor.authorLundgren, Saraswe
dc.contributor.authorOlsson, Lindaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:26Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:26Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7259
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte: Vårt syfte med denna studie är att lyfta fram vilka faktorer som är betydelsefulla för samarbete genom att undersöka utvalda lärares utsagor om interaktionen dem emellan. Vi tar utgångspunkt i tre olika lärandesituationer (PBL, Tema och Storklass) och ser på utvalda lärares utsagor kring arbetssättens syfte och orsaker ur ett sociokulturellt perspektiv. Huvudfrågor: 1. Vilka bakomliggande syften och orsaker uttrycks för lärarsamarbete av respondenterna? . Vilka för- och nackdelar ser lärarna i studien med lärarlagssamarbete, utifrån sin egen yrkesroll men även utifrån deras tankar kring eleverna? 3. Vilka beröringspunkter och vilka differenser kan vi skönja i de sex intervjuerna? Metod/material: Vi har gjort en kvalitativ studie på tre skolor med olika former av samarbete. Som metod för datainsamlingen har vi använt halvstrukturerade intervjuer med strukturerade frågor med en öppenhet för vidareutveckling av frågorna genom spontana följdfrågor. Undersökningen omfattar intervjuer med sex pedagoger som ingår i tre olika arbetslag på tre olika skolor. Resultat: Vårt resultat visar att de intervjuade pedagogerna ser positivt på arbete i lärarlag. De pekar på en rad fördelar så som delat ansvar, större trygghet, hjälp till ny energi och elever och vuxna har möjlighet att bli sedda av flera ögon varje dag. Tre personliga egenskaper förefaller vara viktiga för ett fungerande samarbete; flexibilitet, prestigelöshet och lyhördhet. Betydelse för läraryrket: Vår studie ger insyn i samarbetets komplexitet, vilket ger en vidare förståelse inför svårigheterna men även möjligheterna med lärarlagsarbete. = O=swe
dc.language.isosvswe
dc.titleDet möjligas konstswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post