Visa enkel post

dc.contributor.authorTernblad, Erikaswe
dc.contributor.authorHamade, Myrvatswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:27Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:27Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7261
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte: Att ta reda på hur lärarna lägger upp sin matematikundervisning och vilken syn de har på matematik. Vi vill också ta reda på vilken taluppfattning elever i grundskolans tidigare år har. Vi kommer även att redovisa lärarnas medvetenhet relaterat till elevernas matematikkunskaper. Huvudfråga: Hur ser de grundläggande matematikkunskaperna ut bland barn från förskoleklass till årskurs två? Vad har lärarna för uppfattning om elevernas kunskaper? Metod: Vi har genom intervjuer kartlagt vilka matematikkunskaper elever har från förskoleklass till årskurs två. Vi har intervjuat elever i fem olika klasser på två olika skolor. Vi har också intervjuat deras lärare angående vilken syn lärarna har på matematikundervisning, totalt deltog fem lärare och 10 elever i undersökningen. Resultat: Goda förkunskaper är viktigt för elevernas förståelse av taluppfattningen och utgör grund för vidare matematikinlärning. De flesta elever i vår undersökning hade goda förkunskaper för vidare matematikinlärning. De barn som finns beskrivna i resultatet hade olika svårigheter i matematik. I de flesta fall handlade det om bristande förståelse för taluppfattningen. Detta ledde till att eleverna inte kunde utföra uträkningar av addition och subtraktion. I vår undersökning uppmärksammade vi också att lärarna hade svårt att beskriva vilka matematikkunskaper eleverna hade.swe
dc.language.isosvswe
dc.title"Det är jobbigt att räkna på tårna om man har skor på sig". En intervjuundersökning om undervisning och inlärning i matematik i grundskolans tidigare årswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post