"Det är jobbigt att räkna på tårna om man har skor på sig". En intervjuundersökning om undervisning och inlärning i matematik i grundskolans tidigare år
Abstract
Sammanfattning:
Syfte: Att ta reda på hur lärarna lägger upp sin matematikundervisning och vilken syn de har på matematik. Vi
vill också ta reda på vilken taluppfattning elever i grundskolans tidigare år har. Vi kommer även att redovisa
lärarnas medvetenhet relaterat till elevernas matematikkunskaper.
Huvudfråga: Hur ser de grundläggande matematikkunskaperna ut bland barn från förskoleklass till årskurs
två? Vad har lärarna för uppfattning om elevernas kunskaper?
Metod: Vi har genom intervjuer kartlagt vilka matematikkunskaper elever har från förskoleklass till årskurs
två. Vi har intervjuat elever i fem olika klasser på två olika skolor. Vi har också intervjuat deras lärare angående
vilken syn lärarna har på matematikundervisning, totalt deltog fem lärare och 10 elever i undersökningen.
Resultat: Goda förkunskaper är viktigt för elevernas förståelse av taluppfattningen och utgör grund för vidare
matematikinlärning. De flesta elever i vår undersökning hade goda förkunskaper för vidare matematikinlärning.
De barn som finns beskrivna i resultatet hade olika svårigheter i matematik. I de flesta fall handlade det om
bristande förståelse för taluppfattningen. Detta ledde till att eleverna inte kunde utföra uträkningar av addition
och subtraktion. I vår undersökning uppmärksammade vi också att lärarna hade svårt att beskriva vilka
matematikkunskaper eleverna hade.
Degree
Student essay