dc.contributor.author | Emma, Granér | |
dc.contributor.author | Amanda, Häll | |
dc.date.accessioned | 2022-07-04T12:20:01Z | |
dc.date.available | 2022-07-04T12:20:01Z | |
dc.date.issued | 2022-07-04 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72629 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Tidigare studier har visat att sjukvårdspersonal har svårt att tolka resultat av språkscreening som utförts på barn i åldern 2 ½ till 3 år. Därav var syftet med föreliggande studie att undersöka barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter att genomföra och tolka Språkscreening vid 2 ½ års ålder i Västra Götalandsregionen. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med 15 barnhälsovårdssjuksköterskor. Intervjuerna transkriberades och kvalitativ innehållsanalys genomfördes. Analysen resulterade i kategorierna: Barnets förmågor och egenskaper har betydelse, Flexibilitet och erfarenhet har betydelse, Olika behov medför utmaningar, Fler utmaningar i screening med flerspråkiga, samt Olika tankar om metoden och materialet och 13 underkategorier. I resultatet framkom att barnhälsovårdsjuksköterskorna genomför språksscreeningen på liknande sätt och att det kan uppstå utmaningar i samband med språkscreeningen. Fynden indikerar att tydligare riktlinjer kan behövas samt att ytterligare utbildning kring screeningen skulle kunna bidra till ökad trygghet i att genomföra och analysera screeningen. Studien bidrar till ökad kunskap inom området men ytterligare forskning behövs. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.relation.ispartofseries | 366 | en_US |
dc.subject | Språkscreening, barnhälsovård, kommunikativ utveckling, kvalitativ innehållsanalys, barnhälsovårdsjuksköterskor | en_US |
dc.title | Barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter av Språkscreening vid 2 ½ års ålder – en intervjustudie | en_US |
dc.title.alternative | Child health nurses’ experiences of language screening at 2 ½ years of age - an interview study | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi | swe |
dc.contributor.department | Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology | en |
dc.type.degree | Student essay | |