• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter av Språkscreening vid 2 ½ års ålder – en intervjustudie

Child health nurses’ experiences of language screening at 2 ½ years of age - an interview study

Sammanfattning
Sammanfattning: Tidigare studier har visat att sjukvårdspersonal har svårt att tolka resultat av språkscreening som utförts på barn i åldern 2 ½ till 3 år. Därav var syftet med föreliggande studie att undersöka barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter att genomföra och tolka Språkscreening vid 2 ½ års ålder i Västra Götalandsregionen. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med 15 barnhälsovårdssjuksköterskor. Intervjuerna transkriberades och kvalitativ innehållsanalys genomfördes. Analysen resulterade i kategorierna: Barnets förmågor och egenskaper har betydelse, Flexibilitet och erfarenhet har betydelse, Olika behov medför utmaningar, Fler utmaningar i screening med flerspråkiga, samt Olika tankar om metoden och materialet och 13 underkategorier. I resultatet framkom att barnhälsovårdsjuksköterskorna genomför språksscreeningen på liknande sätt och att det kan uppstå utmaningar i samband med språkscreeningen. Fynden indikerar att tydligare riktlinjer kan behövas samt att ytterligare utbildning kring screeningen skulle kunna bidra till ökad trygghet i att genomföra och analysera screeningen. Studien bidrar till ökad kunskap inom området men ytterligare forskning behövs.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72629
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Thesis frame (409.9Kb)
Datum
2022-07-04
Författare
Emma, Granér
Amanda, Häll
Nyckelord
Språkscreening, barnhälsovård, kommunikativ utveckling, kvalitativ innehållsanalys, barnhälsovårdsjuksköterskor
Serie/rapportnr.
366
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV