Visa enkel post

dc.contributor.authorEmma, Granér
dc.contributor.authorAmanda, Häll
dc.date.accessioned2022-07-04T12:20:01Z
dc.date.available2022-07-04T12:20:01Z
dc.date.issued2022-07-04
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72629
dc.description.abstractSammanfattning: Tidigare studier har visat att sjukvårdspersonal har svårt att tolka resultat av språkscreening som utförts på barn i åldern 2 ½ till 3 år. Därav var syftet med föreliggande studie att undersöka barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter att genomföra och tolka Språkscreening vid 2 ½ års ålder i Västra Götalandsregionen. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med 15 barnhälsovårdssjuksköterskor. Intervjuerna transkriberades och kvalitativ innehållsanalys genomfördes. Analysen resulterade i kategorierna: Barnets förmågor och egenskaper har betydelse, Flexibilitet och erfarenhet har betydelse, Olika behov medför utmaningar, Fler utmaningar i screening med flerspråkiga, samt Olika tankar om metoden och materialet och 13 underkategorier. I resultatet framkom att barnhälsovårdsjuksköterskorna genomför språksscreeningen på liknande sätt och att det kan uppstå utmaningar i samband med språkscreeningen. Fynden indikerar att tydligare riktlinjer kan behövas samt att ytterligare utbildning kring screeningen skulle kunna bidra till ökad trygghet i att genomföra och analysera screeningen. Studien bidrar till ökad kunskap inom området men ytterligare forskning behövs.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseries366en_US
dc.subjectSpråkscreening, barnhälsovård, kommunikativ utveckling, kvalitativ innehållsanalys, barnhälsovårdsjuksköterskoren_US
dc.titleBarnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter av Språkscreening vid 2 ½ års ålder – en intervjustudieen_US
dc.title.alternativeChild health nurses’ experiences of language screening at 2 ½ years of age - an interview studyen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post