Show simple item record

dc.contributor.authorStrid, Evaswe
dc.contributor.authorAndréen, Annieswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:29Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:29Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7264
dc.description.abstractSyfte Syftet med studien var att ringa in de största strukturella problemområdena inom addition och subtraktion i den aktuella undersökningsgruppen. Genom kartläggning av elevernas kunskaper i skolår 3 identifierade vi brister och undersökte orsakerna till att de uppkommit. Metod För att nå vårt syfte använde vi oss av tre olika metoder. Vi började med att eleverna fick genomföra en diagnos som vi sedan analyserade för att identifiera de strukturella problemområdena. Diagnosen följdes sedan upp med elevintervjuer för att reda ut vilka tankestrukturer och begreppsuppfattningar eleverna använde sig av. Därefter genomförde vi samtal med några av lärarna på de berörda skolorna för att få reda på hur undervisningen kan ha påverkat elevernas tankestrukturer och begreppsuppfattningar. Resultat Studien visade att många elever hade bristfälliga begreppsuppfattningar för multienheter. En del av dessa elever hade den felaktiga begreppsuppfattningen av flersiffriga tal som siffror placerade i en rad, vad vi i studien kallat en sammanlänkad entalsuppfattning. Andra elever visade tydliga tecken på en en- enhetsuppfattning, en begränsad begreppsstruktur som grundas på uppfattningen av tal bestående av multienheter som enbart samlingar av ental. Det största strukturella problemområdet vi identifierade var att eleverna inte diskriminerade ordningen vid subtraktionsberäkningar. Detta kan dels bero på brister i begreppsuppfattningen av subtraktion och dels på att eleverna använder sig av räknemetoder som de inte har någon förståelse för.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleStrukturella problem inom addition och subtraktion - en fallstudie i år 3swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record