• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strukturella problem inom addition och subtraktion - en fallstudie i år 3

Abstract
Syfte Syftet med studien var att ringa in de största strukturella problemområdena inom addition och subtraktion i den aktuella undersökningsgruppen. Genom kartläggning av elevernas kunskaper i skolår 3 identifierade vi brister och undersökte orsakerna till att de uppkommit. Metod För att nå vårt syfte använde vi oss av tre olika metoder. Vi började med att eleverna fick genomföra en diagnos som vi sedan analyserade för att identifiera de strukturella problemområdena. Diagnosen följdes sedan upp med elevintervjuer för att reda ut vilka tankestrukturer och begreppsuppfattningar eleverna använde sig av. Därefter genomförde vi samtal med några av lärarna på de berörda skolorna för att få reda på hur undervisningen kan ha påverkat elevernas tankestrukturer och begreppsuppfattningar. Resultat Studien visade att många elever hade bristfälliga begreppsuppfattningar för multienheter. En del av dessa elever hade den felaktiga begreppsuppfattningen av flersiffriga tal som siffror placerade i en rad, vad vi i studien kallat en sammanlänkad entalsuppfattning. Andra elever visade tydliga tecken på en en- enhetsuppfattning, en begränsad begreppsstruktur som grundas på uppfattningen av tal bestående av multienheter som enbart samlingar av ental. Det största strukturella problemområdet vi identifierade var att eleverna inte diskriminerade ordningen vid subtraktionsberäkningar. Detta kan dels bero på brister i begreppsuppfattningen av subtraktion och dels på att eleverna använder sig av räknemetoder som de inte har någon förståelse för.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7264
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-137.pdf (1.530Mb)
Date
2007
Author
Strid, Eva
Andréen, Annie
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV