• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Utan lek inget språk, utan språk ingen lek."

Abstract
Syfte: Syftet är att undersöka hur dagens verksamma pedagoger ser på lekens betydelse för barns språkutveckling. Frågeställning: Hur skildrar pedagogerna leken? Ser de leken som en tillgång för att skapa en lärandesituation för språket? Utnyttjas detta i så fall i den dagliga verksamheten? Vilket samband ser pedagogerna mellan lek och språkutveckling? Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod. Med hjälp av intervjuer med pedagoger inom förskolan har vi undersökt synen på lek och språkutveckling. Vi har även studerat litteratur inom ämnet. Resultat: Utifrån intervjuundersökningen kan vi konstatera att de intervjuade pedagogerna anser att leken är relevant pedagogisk tillgång för förskolans pedagogiska verksamhet. Informanterna har beskrivit leken som en fantasiarena där barnen använder språket för att leken ska uppkomma och berikas. Genom att leka olika lekar och i dess ha olika roller har barnen möjlighet att använda och höra nya ord och även försöka sätta dem i ett sammanhang. En del av pedagogerna ansåg att leken bejakar barnens känslomässiga upplevelser och utvecklar en sociokulturell kompetens. Informanterna i undersökningen beskrev sin roll i leken som en jämlikpart i förhållande till barnen, genom att visa respekt för barnens nuvarande interesse men med utmanande frågor kan de utveckla leken till en lärandesituation.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7266
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-139.pdf (153.4Kb)
Date
2007
Author
Lervik, Christina
Gelevska, Valentina
Keywords
barn
lek
språkutveckling
interaktion
pedagoger
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV