"Utan lek inget språk, utan språk ingen lek."
Abstract
Syfte:
Syftet är att undersöka hur dagens verksamma pedagoger ser på lekens betydelse för barns
språkutveckling.
Frågeställning:
Hur skildrar pedagogerna leken?
Ser de leken som en tillgång för att skapa en lärandesituation för språket?
Utnyttjas detta i så fall i den dagliga verksamheten?
Vilket samband ser pedagogerna mellan lek och språkutveckling?
Metod:
Vi har använt oss av en kvalitativ metod. Med hjälp av intervjuer med pedagoger inom
förskolan har vi undersökt synen på lek och språkutveckling. Vi har även studerat litteratur
inom ämnet.
Resultat:
Utifrån intervjuundersökningen kan vi konstatera att de intervjuade pedagogerna anser att
leken är relevant pedagogisk tillgång för förskolans pedagogiska verksamhet. Informanterna
har beskrivit leken som en fantasiarena där barnen använder språket för att leken ska
uppkomma och berikas. Genom att leka olika lekar och i dess ha olika roller har barnen
möjlighet att använda och höra nya ord och även försöka sätta dem i ett sammanhang. En del
av pedagogerna ansåg att leken bejakar barnens känslomässiga upplevelser och utvecklar en
sociokulturell kompetens. Informanterna i undersökningen beskrev sin roll i leken som en
jämlikpart i förhållande till barnen, genom att visa respekt för barnens nuvarande interesse
men med utmanande frågor kan de utveckla leken till en lärandesituation.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Lervik, Christina
Gelevska, Valentina
Keywords
barn
lek
språkutveckling
interaktion
pedagoger
Language
sv